Съобщение от пресслужбата на Министерски съвет

Дата на публикуване: 30.07.2014 15:50
На общините се предоставят допълнителни средства за дейността на доброволните формирования за овладяване на бедствия и за транспорт на болни

По бюджетите на общини бяха одобрени допълнителни трансфери в размер на 945 045 лв. Средствата са за второто тримесечие на 2014 г., предвидени са в централния бюджет и с тях се покрива дейността на доброволните формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и за отстраняване на последиците от тях (895 520 лв.), пътните разходи на правоимащи болни (36 458 лв.), командироването на експерти от ТЕЛК от друга община за освидетелстване на лица (13 067 лв.).
С друго постановление по бюджета на Министерството на отбраната бяха предоставени допълнителни 2 млн. лв. Средствата се осигуряват чрез преструктуриране на разходите по централния бюджет. Те са необходими за разплащане на неотложни разходи за дейността на Военномедицинската академия.
Правителството одобри промени и в актовете си, с които по бюджета на Министерството на икономиката и енергетиката са предоставени допълнително средства по програма „Насърчаване на предприемачеството и иновациите”. Промените уточняват характера на утвърдените показатели по програмата без да променят общия размер на разходите по нея.


В държавен имот община Кърджали ще може да изгради ВиК инфраструктура

Правителството даде съгласието си за учредяване на безвъзмездно безсрочно право на строеж в полза на община Кърджали върху части от имоти – частна държавна собственост, за изграждане на главен колектор от интегрирания воден проект на града. Имотите са с предоставени права за управление на областния управител. Проектът се финансира по Оперативна програма „Околна среда” 2007-2013 г. Реализирането му ще прекрати изливането на отпадни води в р. Арда, ще позволи изграждането на пречиствателна станция, ще подобри качеството на повърхностните и подземните води, както и качеството на живот на жителите на града.
С друго решение за държавна нужда бяха отчуждени имоти и части от имоти – частна собственост, за изграждането на пътя Кърджали - Подкова и пътната връзка „Фотиново”. Първокласният път е част от Трансевропейски коридор IX.
Имотите се намират в землищата на селата Балабаново, Върхари, Седлари, Садовица, Загорско и Птичар, община Момчилград, Рогозари, Великденче и Илийско, община Джебел, Брегово, Кърчовско, Островец, Върбен, Първица и Хаджийско, община Кирково. Финансирането на процедурата по отчуждаване се осигурява от Агенция „Пътна инфраструктура”.
Решението на Министерския съвет може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованите лица.


Пет лечебни заведения получават акредитация за обучение на студенти и специализанти

Правителството допълни списъка на университетските болници с още пет лечебни заведения. Това са Специализираната болница за активно лечение по белодробни болести „Св. София” – София, Университетската специализирана болница за активно лечение по ендокринология „Акад. Ив. Пенчев” – София, Специализираната болница за активно лечение по детски болести „Проф. Ив. Митев” – София, МБАЛ „Софиямед” – София, и МБАЛ „Каспела” – Пловдив.
Съгласно Закона за лечебните заведения университетски болници са многопрофилни или специализирани болници, в които след акредитация се осъществяват дейности по клинично обучение на студенти и докторанти по медицина, дентална медицина, фармация и здравни грижи, както и следдипломно обучение.


Държавни структури получават имоти за административните си нужди

На днешното си заседание правителството прие решения, с които предостави на няколко държавни структури имоти за техните административни нужди.
Между четири институции – Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, Българският институт по метрология и Изпълнителната агенция по лозата и виното, бяха преразпределени помещенията в сградата на бул. „Санкт Петербург” №67 в Пловдив. На Комисията за защита от дискриминация в Русе беше предоставен офис от 35 кв. м на ул. „Пирот” №24 в града, управляван до момента от областния управител. Министерството на младежта и спорта получи стая в административната сграда на ул. „Демокрация” №44 в Кюстендил. Отново в Кюстендил, но за нуждите на Централното военно окръжие, Министерството на отбраната получи пет помещения на ул. „Добруджа” №2а.
От публична в частна държавна собственост беше променен статутът на два имота, предоставени за управление на министерствата на външните и на вътрешните работи. Първият се намира в столичния квартал „Младост” и представлява терен от 2,8 дка с построените в него две сгради, а вторият е терен от 6 дка в местността „Друма” край с. Поленица в община Сандански. Решението ще позволи с имотите да бъдат извършвани разпоредителни сделки.
С друго решение от администрацията на Министерския съвет беше отнето правото на управление върху имот от 305 593 дка в с. Габра, община Елин Пелин, и беше предоставено на Министерството на земеделието и храните. Това ще позволи ефективното му използване за дейностите, които осъществява Държавното ловно стопанство „Искър” съгласно Закона за лова и опазването на дивеча. Със същата цел от МЗХ бяха отнети горски имоти с площ 1905 дка и бяха предоставени за управление на Министерския съвет. Имотите се намират в района на обект „Шабла”, предназначен за осъществяване на държавни представителни нужди.
На днешното заседание беше прието и допълнение към решението за безвъзмездното предоставяне за управление на имоти – публична държавна собственост, на Националната служба за охрана, намиращи се в стопанство „Кричим”. С промяната на НСО се предоставят и сгради, намиращи се в стопанството, и целта й е по-добра отчетност при управлението на имотите.


В Бразилия се открива българско почетно консулство

Министерският съвет прие решение за откриване на консулство на България в Бразилия със седалище в град Белу Оризонте и за назначаване на бразилския гражданин от български произход Ренато Русеф Прадо за почетен консул на страната ни. Неговият консулски окръг обхваща щатите Минас Жерайс, където е концентрирана една от най-важните индустрии на Бразилия – минният добив и преработка, и Еспириту Санту, в който е разположен един от най-значимите пристанищни комплекси в страната.
Откриването на консулство на България в Белу Оризонте и назначаването на г-н Ренато Русеф Прадо за почетен консул ще допринесе за активизиране на сътрудничеството между двете страни в различни сфери от взаимен интерес. Като основен приоритет в бъдещата си работа новият почетен консул поставя върху разширяването на двустранните търговско-икономически връзки.


За ратификация е предложено включването на България в проект за укрепване капацитета за управление на миграцията в Афганистан, Пакистан и Ирак

Правителството утвърди и предлага на Народното събрание да ратифицира подписания на 3 юни т. г. меморандум за разбирателство между министерствата на вътрешните работи на България, Унгария и Турция, министерствата на правосъдието на Норвегия и Швеция, Борда по миграция на Швеция и Международния център за развитие на миграционната политика за изпълнението на проекта „Подкрепа на партньорство за миграция в региона по Пътя на коприната в рамките на Будапещенския процес”.
Проектът има за цел да засили капацитета за управление на миграцията в държавите от региона по Пътя на коприната, като дейностите ще бъдат изпълнявани в основните страни на произход на миграционни потоци – Афганистан, Пакистан и Ирак.
България ще участва в проекта като предоставя експертни знания и опит. Финансовият ни ангажимент е в размер на 3200 евро – 0,01% от общата стойност на проекта. Средствата се осигуряват главно от Европейската комисия, а основни донори са Унгария, Швеция, Холандия и Норвегия.


България одобри проектите на оперативните програми УРБАКТ ІІІ и ИНТЕРРЕГ ЕВРОПА

Правителството одобри съдържанието на две оперативни програми, които ще бъдат изпълнявани от всички държави-членки на Европейския съюз, както и от страните партньори Норвегия и Швейцария. Това са „УРБАКТ III” и „ИНТЕРРЕГ ЕВРОПА” 2014-2020.
ОП „УРБАКТ III” се фокусира върху специфичен инвестиционен приоритет в рамките на тематична цел 11: „Повишаване на институционалния капацитет и ефективна публична администрация” чрез единствена приоритетна ос – „Подкрепа за интегрирано устойчиво градско развитие”. Дефинирани са четири специфични цели, които ще бъдат реализирани от партньорите в проекти чрез участието им в три вида мрежи – за планиране на действия, за изпълнение и за трансфер на опит. Чрез тях оперативната програма предоставя механизъм, с който участващите заинтересовани страни да разработват и осъществяват по-добри политики и действия за интелигентна, приобщаваща и устойчива урбанистична политика в градовете. Допустими партньори са градове (общини), сдружения и местни агенции.
Общото финансиране по програмата е 96,3 млн. евро. Българският принос е в общ размер на 55 801 евро за седемгодишния период, като националното съфинансиране е 15% от одобрения бюджет на проектите.
Основна цел на ИНТЕРРЕГ ЕВРОПА е да продължи процеса на обмен на опит и усвояване на политики между публичните органи за подобряване изпълнението на политиките и програмите по цел 1 „Инвестиции за растеж и работни места”. В периода 2014-2020 програмата ще работи по четири теми, всички свързани с регионалното развитие: „Научноизследователска дейност, технологично развитие и иновации”, „Конкурентоспособност на малките и средните предприятия”, „Нисковъглеродна икономика” и „Околна среда и ресурсна ефективност”.
Програмата позволява на публичните органи, публично правните организации и организациите с нестопанска цел за осъществяване на дейност в частна полза, ангажирани с регионалното развитие в Европа, да обменят практики и идеи за изпълнението на публичните политики, намирайки по този начин решения за подобряване на техните стратегии в полза на гражданите в съответствие с приоритетите на „Европа 2020” за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж.
Общият бюджет на програмата е 359 млн. евро. Българският национален принос към нея е в размер на 110 460 евро за 7-годишния период и съфинансиране в размер на 15% от одобрения бюджет на българските партньори в проекти.


Болничните листове ще се представят в НОИ по електронен път. Това ще скъси сроковете за изплащане на обезщетения

От началото на следващата година данните, съдържащи се в издадените болнични листове и решенията по обжалването им, ще се извършва по електронен път чрез уеб услуги, предоставяни от Националния осигурителен институт. Това предвижда приета от правителството наредба, която определя реда за представяне на болничните листове в НОИ. Данните, с изключение на съдържащите се в експертните решения на ТЕЛК и НЕЛК, ще се подават от лекуващите лекари лично или чрез лечебните заведения, в които осъществяват дейност, както и от лекарските консултативни комисии – чрез лечебните заведения, към които са създадени.
В резултат от електронното представяне в НОИ на издадените болнични листове, информацията, необходима за изчисляване на паричните обезщетения, ще се получава в скъсени срокове, при това преминала през формален и логически контрол, заложен в използвания софтуер. По този начин ще се скъсят и сроковете за изплащане на обезщетенията на осигурените лица и ще се намали съществено броят на върнатите за корекция болнични листове.
За работодателите/осигурителите ще отпадне необходимостта от посещение на място в териториалните поделения на НОИ, за да предоставят болничните листове на осигурените от тях лица. Ще отпаднат и разходите за отпечатване и разпространяване на бланките на болнични листове.
Проектът на наредба е съгласуван и одобрен от Националното сдружение на общопрактикуващите лекари и от Надзорния съвет на НОИ.


Наредбата за предоставяне на речни информационни услуги по вътрешни водни пътища е съгласувана с направените законови промени

Правителството одобри промени в Наредбата за предоставяне на речни информационни услуги по вътрешни водни пътища на Република България. Те отразяват влезлите в сила изменения в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и въвеждат мерки за прилагане на два акта на вторичното право на Европейския съюз – Регламент за изпълнение (ЕС) №689/2012 и Регламент за изпълнение (ЕС) №909/2013.
Законовите промени, отразени в Наредбата, са свързани с възлагането на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” на функциите по изграждане и поддържане ь българската речна информационна система и по предоставяне на речни информационни услуги на корабния трафик. Въвежда се ясно разграничение между функциите на ДППИ, Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав” и Изпълнителната агенция „Морска администрация”.
Въз основа на европейското законодателство се въвеждат изисквания за режима на работа на българската речна информационна система, системата за електронно докладване, начина, по който тя ще обменя данни с речните информационни системи на останалите дунавски държави и радиотелефонната комуникация във връзка с предоставянето на речни информационни услуги от българската речна информационна система.


Нормативни промени гарантират правата на пациентите при снабдяване с лекарствени продукти

Правителството одобри промени в Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тяхната цел е да се постигне повишаване на устойчивостта на процесите по снабдяване с лекарствени продукти и да се защитят правата на пациентите, като се гарантира, че лекарствата няма да поскъпват неколкократно в рамките на една година. С промените се въвеждат и мерки от втория пакет за намаляване на регулаторната тежест.
Основното изменение е на чл. 43 от Наредбата, отнасящ се до срока за подаване на декларация, за извършване на проверка за съответствие на цената на лекарствения продукт с най-ниската цена в референтните държави-членки, както и на срока за подаване на заявление за промяна на утвърдената цена. От шестмесечен, този срок става 12-месечен.
Шестмесечният срок е изключително кратък предвид наличието на над 3000 лекарствени продукта, които подлежат на проверка (т.е., годишно се извършват над 6000 проверки). Сроковете за влизане в сила и сроковете за обжалване на решенията на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти, предвидени в АПК, водят до застъпване на процедурите и обективна невъзможност решенията на Съвета да влязат в сила. Също така, обществените поръчки за доставка на лекарствени продукти и сключените по тях договори са за срок от една година и това затруднява снабдяването с лекарствени продукти за лечебните заведения.
Шестмесечният срок за подаване на декларация и за извършване на проверка за съответствие на цена на лекарствен продукт с най-ниската в референтните страни се запазва по отношение на лекарствените продукти, които са единствени с международно непатентно наименование, включени в Позитивния лекарствен списък. При тези лекарствени продукти, които имат патентна защита и обикновено са с най-висока цена, липсва естествената пазарна регулация на цената и административната й регулация чрез извършване на по-честа проверка (на шестмесечен период) е оправдана.
По отношение на лекарствените продукти, отпускани без лекарско предписание, се запазва ли възможността увеличението на цената да става само с процент, който не е по-голям от последната статистически отчетена инфлация за периода на действие на последната регистрирана цена.


Спортните федерации ще носят административнонаказателна отговорност при нарушение на антидопинговите правила от техни спортисти

Правителството направи промени в Наредбата за допингов контрол при тренировъчна и състезателна дейност.
Част от промените са свързани с необходимостта действащите текстове на нормативния документ да бъдат приведени в съответствие с измененията на Световния антидопингов кодекс, влизащи в сила от 1 януари 2015 г. С тях се разширява обхватът на деянията, които представляват нарушения на антидопинговите правила. Такива ще бъдат насърчаването, подпомагането, прикриването или друго съучастие, включващо нарушение или опит за нарушение на антидопинговите правила, както и сдружаването на спортист в професионален или свързан със спорта аспект с длъжностно лице, за което знае, че изтърпява наказание за нарушение на антидопинговите правила.
Създава се правно задължение на лицензираните спортни федерации да не допускат картотекирани от тях спортисти или длъжностни лица в администрирания от тях спорт да извършват нарушения на антидопинговите правила. За неспазването му федерациите ще носят административнонаказателна отговорност. По този начин се създават предпоставки за засилен контрол от самите федерации към спортистите и длъжностните лица по отношение на спазването на забраните. Съществуващата към момента административнонаказателна разпоредба не е обвързана нормативно със съответното задължение за федерациите, което е пречка за ефективното й прилагане.
С постановлението се прецизират и някои процедурни разпоредби относно производството по допингов контрол.


Одобрена е позицията на България по дело в Съда на ЕС

Министерският съвет одобри българската позиция по дело С-185/14 на Съда на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Върховния административен съд по висящо пред него административно дело с жалбоподател „Изипей” АД и „Финанс инженеринг” АД и ответник – Министерският съвет на Република България и Националният осигурителен институт.
Делото е образувано с искане за тълкуване на Директива 97/67/ЕО относно общите правила за развитие на вътрешния пазар на пощенските услуги в Общността и за подобряване на качеството на услугата, както е изменена с Директива 2002/39/ЕО и Директива 2008/6/ЕО, както и на чл. 106 и чл. 107 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС). Оспорваната от жалбоподателите правна уредба е свързана с процедурата, по която осигурените лица получават своите пенсии и добавките към тях от териториалните поделения на НОИ и по-специално – възможността те да бъдат изплащани чрез „Български пощи” ЕАД.


За стимулиране развитието на трафика на Летище София са предвидени отстъпки за превозвачите

Правителството одобри промени в Наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване в Република България.
Първата част от тях е свързана с приемането на нови такси на Летище София. Те са определени след близо двугодишни консултации с ползвателите на аеропорта и съдържат стимулиращи трафика отстъпки, които могат да стигнат до 99% намаление от размера на съответната такса.
С друга част от новите текстове е изменена структурата на таксите, събирани на летищата в Пловдив и Горна Оряховица. Типовете въздухоплавателни средства са разделени въз основа на предназначението си, изпълняваните функции, видове полети и излетни тегла. Подобно разделение, възприето от редица европейски летища с регионално значение, дава възможност за по-обективно определяне на таксите и по-опростеното им администриране и въвежда стимули за увеличаване на броя на полетите.
В Наредбата се определят условията и реда за предоставяне на частта от летищните такси, предвидени за дейността на независимия надзорен орган по смисъла на Директива 2009/12/ЕО – Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”. Това ще става всеки месец, като разходването им ще е целево чрез бюджета на МТИТС.
Последната група промени се отнася до таксите за аеронавигационно обслужване. Осреднената базова таксова единица при прелитане във въздушното пространство на страната става 37,53 евро. Тя се определя след консултации с авиационните превозвачи и е съгласувана и одобрена от Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол). Таксата покрива разходите за управление на въздушното движение и експлоатация на съоръженията. В размера й е включен и компонент (0,15 евро), отразяващ разходите на Бюрото за събиране на таксите за аеронавигационно обслужване към Евроконтрол.
По решение на страните-членки на Евроконтрол за 2014 г. лихвеният процент за просрочено плащане на таксите за аеронавигационно обслужване при прелитане ще бъде в размер на 10,24% на годишна база.


Приет е годишният доклад за състоянието на младежта

Правителството одобри и предлага на Народното събрание да приеме Годишния доклад за състоянието на младежта за 2013 г.
Целта на документа е да се представи информация за състоянието на младежта в страната и за предприетите мерки от институциите в изпълнение на държавната младежка политика. Под формата на конкретни индикатори са описани статусът и постигнатите резултати по отношение насърчаване на икономическата активност и кариерното развитие на младите хора, на здравословния начин на живот, подобряване на достъпа им до информация и качествени услуги, превенцията на социалното изключване на младите хора в неравностойно положение, повишаването на гражданската активност, развитието на младежкото доброволчество, развитието на младите хора в малките населени места и селските райони, на международния и междукултурния диалог, повишаването на ролята на младите хора в превенцията на престъпността.
Докладът е изготвен на основата на обобщена информация от всички институции, чиято дейност има отношение към живота на младите хора в страната, както и от общините в България. За нуждите му е реализирано и национално представително социологическо проучване на тема „Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната”. То е осъществено от агенция ЕСТАТ по поръчка на Министерството на младежта и спорта.
Проектът на доклад е публикуван в интернет страницата на ММС (http://mpes.government.bg/Pages/Documents/Drafts/Default.aspx?evntid=juZqEf2rE7U%3d).


Определени са девет национално значими инфраструктурни комплекса в сферата на научните изследвания

Правителството одобри актуализация на приетата през 2010 г. Национална пътна карта за научна инфраструктура. Тя отразява резултатите от направения преглед на научната инфраструктура към момента и определя приоритетните, които са в достатъчно напреднал етап, за да навлязат в процес на изпълнение през 2015-2016 г. и чието навременно реализиране е особено важно за разширяване на границите на познанието в съответните области.
Пътната карта определя европейските и националните инфраструктури, които ще бъдат развивани с цел постигане на конкурентоспособна и иновативна икономика. Те гарантират отворен достъп до лабораториите и са насочени към решаване на проблеми и дейности за обществото и бизнеса. Изграждането им създава условия за икономически ръст и заетост и гарантира високо ниво на компетентност на провежданите научни изследвания.
Набелязани са две групи проекти. В първата са девет. Те са със стратегическо значение за България и по тях има готовност за изграждане. Това са Център за съвременна микроскопия за фундаментални и приложни изследвания в областта на биологията, медицината и биотехнологиите; Инфраструктура за устойчиво развитие в областта на морските изследвания, обвързана с участието на България в Европейската инфраструктура Euro-Argo; Научна инфраструктура „Съхранение на енергия и водородна енергетика”; Европейско социално изследване за България; Национален център за високопроиводителни и разпределени пресмятания; Национална интердисциплинарна изследователска Е-инфраструктура за ресурси и технологии за българското езиково и културно наследство, интегрирана в рамките на европейските инфраструктури CLARIN и DARIAH (КЛаДА-БГ); Регионален астрономически център за изследвания и образование; Национален циклотронен център.
Във втората група са пет инфраструктурни комплекса, които имат потенциал за развитие по отношение готовност за изграждане до 2016 г. и на които ще бъде предоставена възможност за предпроектни проучвания. Това са: Разпределена инфраструктура от центрове за производство и изследване на нови материали и техните приложения за консервация, достъп и е-съхранение на артефакти (археологически, фолклорни); Изследване и иновации в земеделието и храните; Алианц за клетъчни технологии; Национален геоинформационен център; Еко и енергоспестяващи технологии.


Ще бъде продължена Националната програма за профилактика на оралните заболявания при децата

Правителството прие Националната програма за профилактика на оралните заболявания при децата от 0 до 18 г. за периода 2015-2020 г. Тя представлява продължение на действащата към момента Национална програма, приета през 2009 г., и стратегическата й цел е подобряване на оралното здраве на децата до 18-годишна възраст в България.
Поставените оперативни цели включват повишаване нивото на информираност на населението за различните аспекти на профилактиката на оралните заболявания, продължаване на здравното обучение за опазване на оралното здраве, намаляване разпространението на зъбния кариес чрез прилагане на силанти на първите постоянни молари при деца на възраст 5-7 години, епидемиологична оценка на кариеса при деца на възраст 8, 9 и 10 години, на които са поставени силанти, както и ограничаване и намаляване на случаите със зъбна флуороза.
Изпълнители на програмата са лекари по дентална медицина в партньорство с Националния център по обществено здраве и анализи, регионалните здравни инспекции и факултетите по дентална медицина.
Продължаването на програмата за нов шестгодишен период ще позволи създаването на устойчивост на резултатите, постигнати до момента при изпълнението на дейностите в настоящата национална програма.


Акад. Петя Василева е предложена за удостояване с орден „Стара планина”


Правителството предлага на Президента на Република България да удостои с орден „Стара планина” – първа степен, акад. Петя Василева за нейните изключителни заслуги в областта на офталмологията и за приноса й за развитието на българската наука.
Акад. Василева започва лекарската си практика през 1963 г. като училищен лекар. През 1970 г. защитава докторска дисертация, а през 1986 г. получава степен „доктор на науките”. Три години по-късно става професор в Катедрата по очни болести на Медицинския университет в София. През 1995 г. е избрана за член-кореспондент на БАН, а през 2003 г. – за академик.
След хабилитацията си през 1977 г. тя създава и ръководи Сектор по патология на окото и експериментална офталмология към Научния институт по офталмология на Медицинския университет в София. Ръководи Очна клиника в Окръжна болница – София, а след това – в УМБАЛ „Св. Анна”. Създава и по настоящем е директор на Специализираната очна болница „Акад. Пашев” – единствената, акредитирана за обучение по офталмология от Европейския борд по офталмология. От 2008 г. акад. Василева ръководи новосъздадения, съвместно с Института по невробиология при БАН, Център за невробиология на зрителния анализатор и офталмология.
Клиничната и научната работа на акад. Василева е свързана със създаване и развитие на нови направления в офталмологията – епидемиология на очните болести, експериментална офталмология, превантивна офталмология, очни банки и съвременна трансплантация на роговица. Научният й принос е в областта на биохимията и патологията на окото, експерименталната офталмология, пластичната хирургия, детската офталмология.
Акад. Василева е сред учредителите и ръководствата на над 15 международни офталмологични организации и фондации. През 2009 г. е избрана за член на Международната академия по офталмология. Развива активна хуманитарна дейност в България и региона. Носител е на национални и международни награди за преподавателска, научна и организационно-обществена дейност.


Определени са размерите на допълнителните възнаграждения за работа при специфични условия, които ще получават служителите на МВР

Правителството определи условията за изплащане и размерите на допълнителното възнаграждение за работа при специфични условия на държавните служители в МВР. Те се отнасят за работещите в среда с йонизиращи лъчения, електромагнитни полета, както и за работа с токсични вещества и биологични агенти. Размерите на допълнителните възнаграждения са от 4 лв. до 60 лв. месечно, в зависимост от вида дейност.
Предвидено е допълнителното възнаграждение да се изплаща на тези държавните служители в МВР, които пряко изпълняват служебните си задължения в специфични условия повече от половината от законоустановеното работно време и само за дните, в които са работили при тези условия, а за работещите в среда на йонизиращи лъчения и производствен риск – независимо от продължителността на работното време. При изпълнение на служебните задължения при повече от един вид от елементите на работната среда, представляващ специфични условия, ще се изплаща едновременно допълнително възнаграждение за всеки един от тях.
Средствата, необходими за изпълнение на постановлението, са предвидени в бюджета на МВР.


Меморандум регламентира сътрудничеството между България и Намибия в областта на културата

Министерският съвет одобри проект на междуправителствен меморандум за разбирателство на България и Намибия за установяване на сътрудничество в областта на културата като основа за водене на преговори.
През последните години политическият диалог между двете страни се развива успешно. Налице е взаимен стремеж за разширяване на взаимодействието в двустранен и многостранен план, което поставя въпроса за правно-нормативното му регламентиране. Проектът на Меморандум за разбирателство ще съдейства за стимулиране на сътрудничеството във всички области на културата и изкуството на двете страни чрез преки контакти и обмен между културни институции, асоциации и индивидуални представители.


България и Йемен договарят сътрудничество в областта на отбранителната политика

Правителството одобри проекта на меморандум за разбирателство между министерствата на отбраната на България и Йемен за сътрудничество в областта на отбраната.
Приоритетните области, очертани в документа, са политиката за сигурност и отбрана, военната подготовка и образование, борбата с тероризма, хуманитарните операции. Сътрудничеството ще се осъществява чрез участие в програми за подготовка и обучение, в учения, в конференции и семинари, чрез обмяна на информация, документи и научни проекти.


В община Пазарджик ще бъдат проучвани възможностите за добив на строителни материали

Правителството одобри издаването на разрешение за проучване на възможностите за добив на строителни материали от площта „Малкото меше”. Разрешението получава „Еко-Хидро” ООД за срок от една година. В проучването на терена, който се намира край пазарджишкото село Синитово, дружеството ще вложи над 263 хил. лв. Стойността на мероприятията по опазване на околната среда е 184 345 лв.
Министерският съвет даде съгласието си договорът за предоставяне на концесия за добив на строителни материали – базалти, от находище „Ломенска кория” да бъде продължен с правоприемника на концесионера – „Пътинженеринг” АД, гр. Русе. Находището е разположено в землището на с. Върбовка, община Павликени. Договорът е сключен на 2 юли 2009 г. между министъра на регионалното развитие и благоустройството и „Пътинженеринг” ООД, гр. Русе. Условията на предоставената концесия за добив не се изменят.
Правителството даде съгласието си на „Пътстрой – Ловеч” ЕООД да бъдат прехвърлени изцяло правата и задълженията по две концесии за добив на строителни материали – варовици, предоставени на „Пътстрой” ЕАД през 2004 г. и 2005 г. Добивът по концесиите се извършва от находищата „Гложене” („Нановица”) в община Ябланица и „Горно Павликени 88” в община Ловеч. Останалите условия по концесионните договори не се променят.


Одобрени са резултатите от заседанията на два Съвета на ЕС

Правителството одобри резултатите от заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство. Срещата беше проведена на 14 юли в Брюксел и на нея отново не беше постигнато съгласие по приемането на заключения за бъдещето на млечния сектор. Причината за това е липсата на съгласие между държавите-членки. Някои от делегациите изразиха позиция, че предвид настоящите благоприятни пазарни условия е необходимо да се осигури по-леко „плавно приземяване” във всички държави-членки, особено при тези, при които има риск за надвишаване на техните национални млечни квоти чрез промяна на коефициентите за маслена корекция. Повечето делегации, сред които и България, се противопоставиха на това искане и изразиха мнения, че правилата за края на квотния режим, зададени през 2008 г., трябва да се прилагат стриктно.
В рамките на заседанието Съветът проведе ориентационен дебат по предложението за регламент относно биологичното земеделие. България подкрепи усилията на Европейската комисия за запазване на доверието на потребителите към биологично произведените продукти и храни, тъй като пазарът на биологични продукти се гради именно върху него. В тази връзка отбеляза, че е необходимо да се въведат механизми, които да гарантират отсъствието на ГМО в биологични храни и продукти. Изключенията от правилата следва да бъдат премахнати като се отчита местното или регионалното екологично равновесие при взимане на решение за производство, както и спецификите на ниво държави-членки. Страната ни подчерта, че е много важно да не се премахва дерогацията по отношение на смесените стопанства и въвеждането в производство на конвенционално произведен посевен и посадъчен материал и животни. Премахването на тази възможност би довело до намаляване на желанието на производителите да преминат от конвенционално към биологично земеделие.
В областта на рибарството Комисията представи своето съобщение относно консултация във връзка с възможностите за риболов през 2015 г., на базата на което министрите обмениха мнения. Няколко делегации (сред които и България) подчертаха необходимостта от осигуряване на равнопоставени условия спрямо трети страни при управлението на споделени запаси в международен контекст, особено в случая на Средиземно и Черно море.
Кабинетът се запозна и с резултатите от неформалната обща среща на министрите на труда и околната среща на държавите-членки на ЕС и неформалната среща на министрите на труда, поведени на 17 и 18 юли в Милано. Основните дискусии на тях бяха свързани със „зеления” растеж и заетостта, борбата с бедността, трудовата мобилност.


Над 4,8 млн. лв. са получили общини от концесии на плажове през 2013 г.

Правителството прие годишния доклад на комисиите за контрол по предоставените концесии за морски плажове за извършения през 2013 г. контрол за спазване на задълженията по концесионните договори. Плажовете са разположени на територията на 11 черноморски общини.
Комисиите за контрол са провели през миналата година 10 заседания, на които са разгледани конкретни въпроси относно изпълнението на задълженията по концесионни договори и осъществяването на контрол. Основните нарушения, за които са наложени неустойки, са свързани с неосигуряване в достатъчна степен на водноспасителна дейност (при 11 плажа), поставяне на преместваеми обекти в нарушение на специализираните схеми за тяхното разполагане (при 15 обекта на концесия), непредставяне на банкова гаранция за изпълнение на финансовите задължения през 2013 г. (за пет концесионни договора), непредставяне на гаранция за изпълнение на задълженията, свързани с опазване на околната среда, охраната на крайбрежната плажна ивица и курортните ресурси в региона и с охраната на труда (за седем морски плажа).
Приходите от концесионни плащания за 2013 г., включително лихви и неустойки по 58-те концесионни договора за морски плажове, са в размер на 11 828 039 лв. с включен ДДС. През 2012 г. те са били на стойност 11 478 278лв. Ръстът на приходите за 2013 г. спрямо 2012 г. е 3 на сто.
Половината от постъпилите концесионни плащания за 2013 г. на обща стойност 4 822 785,11 лв. (след приспадане на ДДС) са внесени в бюджетите на общините, на чиито територии са разположени морските плажове.


Провежданата към момента фискална политика показва възможност за запазване на финансовата и макроикономическата стабилност

Правителството прие отчет за финансовото състояние на държавата за първите шест месеца на 2014 г.

Министерският съвет одобри отчет за финансовото състояние на държавата към полугодието на 2014 година.
През изтеклата година от управлението си правителството реализира значителни промени във философията на фискалната политика чрез съобразяване на целите и параметрите на бюджета с икономическото развитие и преустановяване на натиска върху бизнеса. След няколко последователни години на строга фискална консолидация, още с началото на мандата на новото правителство през 2013 г. бяха променени насоките на фискалната политика, като освен поддържане на дисциплинирана и устойчива фискална позиция, във водещ приоритет бе издигната и подкрепата за икономиката и ускоряване на икономическия растеж.
През периода 2009-2013 г. провежданата фискална политика се оценява от външни и вътрешни анализатори като проциклична – т.е. рестрикциите по отношение на разходите, арбитражното рязане на разходите на отделни системи, води до това, че се ограничава икономическият растеж. Ограничаването на касовия дефицит се постигаше със задържане от държавата на плащания към частния сектор, натрупване на просрочия, стартиране и завъртане на лавината на междуфирмената задлъжнялост, отнемане на ликвидност от частния сектор и невъзможността му да прави инвестиции. Смяташе се, че като се действа по този начин, това е много евтино финансиране за бюджета. Бюджетът не плащаше навреме, не връщаше ДДС в срок и така се финансираше евтино, за да може да се постигат занижените фискални цели. Невръщането на ДДС води до допълнителна тежест върху бюджета, породена от високите разходи за лихви по забавените плащания към бизнеса. Тези разходи през 2012 г. са в размер на 42 млн. лева. С усилията на няколко правителства беше натрупан солиден резерв на НЗОК в размер на 1,4 млрд. лв., предназначен за реформи в сектора, поради което бяха повишени и здравните вноски. В края на 2010 г. беше решено този резерв да бъде прехвърлен в общите бюджетни сметки, за да може да се харчи за текущи фискални нужди и на практика беше похарчен, което лиши страната от възможността за реформа в здравеопазването. Отделен остава въпросът дали наистина имаше воля за подобна реформа. Гъвкавостта на фискалния резерв беше изчерпана, липсваха буфери в бюджета. Размерът на фискалния резерв към края на февруари 2013 г. бе 3,9 млрд. лева.
Една от първите стъпки на настоящото правителство беше адекватното отразяване на промените в текущата икономическа ситуация в страната и обезпечаване с необходимия ресурс на новите приоритетни политики в програмата чрез извършената актуализация на държавния бюджет за 2013 година. Тя беше мотивирана от няколко фактора. Изпълнението на държавния бюджет очертаваше редица структурни проблеми, които доведоха до задълбочаване на съществуващите дисбаланси в ключови системи на икономиката. Натрупаните хронични проблеми като влошената бизнес среда, липсата на доверие между икономическите агенти и държавата, отсъствието на последователна политика, бяха предизвикани в много голяма степен от фокусирането върху нисък дефицит, несъобразен нито с външната среда в условията на глобална криза, нито с ниските нива на икономически растеж. Други фактори, наложили актуализацията, бяха по-песимистичното развитие на приходите, необходимостта от обезпечаване на възникнали неразчетени просрочени задължения и ангажименти и не на последно място – осигуряването на допълнителни разходи за провеждане на нови политики – най-вече за нетърпящите отлагане мерки в социалния сектор. Придържайки се към принципите на действащите европейски и национални фискални правила фискалната цел за годината бе променена и бе предвидено дефицитът за 2013 г. да не надвиши 2% от прогнозния БВП.
На база на отчетните данни Бюджет 2013 приключи с дефицит по консолидираната фискална програма на касова основа в размер на 1 440,7 млн. лв., което представлява 1,8% от БВП, а фискалният резерв към 31 декември 2013 г. е в размер на 4,7 млрд. лв. (6,0% от БВП) при заложен минимален размер към края на 2013 г. в ЗДБРБ от 4,5 млрд. лева. Бяха спазени и предвидените законови ограничители по отношение на държавния дълг, като неговият размер към 31.12.2013 г. е 14,1 млрд. лв. или 96,7% от заложения лимит за максималния размер на държавния дълг (14,6 млрд. лв.). Дефицитът на сектор „Държавно управление” за 2013 г. по методологията на ЕСС 95 на начислена основа съгласно априлските нотификационни таблици за дефицита и дълга е в размер на 1,5% от БВП. По отношение на консолидирания дълг на сектор „Държавно управление” България за пета поредна година запазва втората си позиция с най-нисък дълг в ЕС (към края на 2013 г. - 18,9% от БВП) след Естония.
Делът на приходите по КФП като съотношение към БВП през 2013 г. достигна 37,1%, като спрямо 2012 г. се отчита ръст от 1,9 п.п. Основен принос за този ръст имаха данъчните приходи, които нараснаха с 1,1 п.п. в резултат на продължилото икономическо възстановяване, мерките на приходните администрации за подобряване на събираемостта и ускореното усвояване на средства по програмите и фондовете на ЕС. Активните мерки за повишаване на събираемостта на публичните вземания подкрепиха приходната страна на бюджета. Друг фактор, влияещ върху изпълнението на данъчните приходи, са предприетите мерки от Министерството на финансите за стриктно спазване на сроковете за възстановяване на дължимия данъчен кредит по ЗДДС, като по този начин се цели подкрепа на бизнеса и осигуряване на свеж ресурс за оперативни и инвестиционни нужди на фирмите. В следствие на тези мерки невъзстановеният в срок данъчен кредит в края на 2013 г. бе сведен до 240 млн. лв. – най-ниското ниво за последните 7 години. През последните месеци на 2013 г. бяха отчетени по-големи постъпления от корпоративни данъци, което от своя страна бе свързано основно с нормативните промени, въведени от началото на 2013 година.
Разходните политики бяха фокусирани върху мерки за насърчаване на икономическия растеж и за засилване на социалната защита на най-уязвимите групи от населението, при запазване на фискалната стабилност. След като в продължение на три години пенсиите бяха замразени, през 2013 г. те бяха индексирани и бяха изплатени коледни добавки за пенсионерите с най-ниски пенсии. Бяха осъвременени отпусканите обезщетения, вкл. помощите за отглеждане на малко дете, месечната добавка за отглеждане на дете с трайни увреждания и др. Допълнителни ресурси бяха осигурени и за системата на здравеопазването. Освен тези политики, основен приоритет в разходната част бяха капиталовите и инвестиционни разходи (нарастване с 0,6 п.п. спрямо 2012 г.), подкрепени значително от ускореното разплащане на проекти, изпълнявани по линия на европейските фондове. Съществен дял заемат средствата за изграждането на обекти от транспортната инфраструктура, инфраструктурата за опазване на околната среда и други аспекти на регионалното развитие. Значителен е и размерът на разплатените средства по проектите, подпомагащи конкурентоспособността на икономиката и човешките ресурси.
С Бюджет 2014 се постави началото на цялостна промяна в отношението към публичния ресурс посредством ориентиране на фискалната политика към осигуряване на стимули и условия за устойчив икономически растеж и се акцентира върху развитието на регионите и социалната отговорност. Създадоха се предпоставки за насърчаване на инвестициите и заетостта, намаляване на регионалните различия, осигуряване на нужната социална закрила на уязвимите слоеве на обществото и намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите. С Бюджет 2014 правителството въведе нов механизъм за финансиране на инвестиционни проекти и програми на конкурентен принцип – т. нар. публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите”. Тя е пример за нова стратегически фокусирана политика, имаща за цел стимулиране на икономическото развитие и намаляване на дисбалансите в различните региони на страната, за която за 2014 г. са осигурени средства в размер до 500 млн. лева.
За разлика от прилаганите през периода 2009-2013 г. неясни и непрозрачни механизми за отпускане на допълнителни средства, следва да се подчертае, че условията, редът и критериите за избора на проекти и програми и реда за изразходване на средствата по Публичната инвестиционна програма, са определени с ПМС №4 от 16 януари 2014 г. Беше създаден Междуведомствен съвет за оценяване, приоритизиране и подбор на проектни и програмни предложения, постъпили от органи на местното самоуправление и местната власт, на конкурентен принцип. Определени бяха секторите, в които могат да се финансират проекти и програми, регламентирани конкретни критерии, съгласно които междуведомственият съвет извършва оценка и класиране на проектите, постигнато е покритие на цялата територия на страната, като няма пропуснати региони. Финансираха се както малки, така и големи населени места. С ПМС №19 от 7 февруари 2014 г. бяха одобрени допълнителни разходи/трансфери в размер на 499,3 млн. лв. за изпълнение на Програмата, като за финансиране на общински проекти одобрените средства са в размер на 289,1 млн. лв. – 374 проекта в 173 общини, посочени в приложение №1 от постановлението. Към 25 юли 2014 г. са завършени 26 проекта в 17 общини, като общо зареденият лимит към за авансови, междинни и окончателни плащания на общините е в размер на 102,9 млн. лева. Одобрените средства по бюджетите на министерства и ведомства са в размер на 210,3 млн. лв., от които общо усвоените са 33,4 млн. лева.
Изпълнение на Бюджет 2014 към 30 юни 2014 година
Размерът на фискалния резерв към 30.06.2014 г. е 6,6 млрд. лв., в т.ч. 5,9 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,7 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др. В съответствие с §1, т. 41 от допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др.
Бюджетното салдо по КФП към юни 2014 г. е отрицателно в размер на 995,6 млн. лв. Дефицитът се формира основно от по-високите разходи по европейските програми и фондове, както и от по-високи социални разходи, включително и поради базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г. Влияние върху дефицита оказват и временно спрените плащания от ЕК по ОП „Околна среда” и по две оси на ОП „Регионално развитие”, където се очаква след отблокиране на плащанията на България да бъдат възстановени сертифицирани разходи в общ размер на 478,3 млн. лева.
На база на данни от месечните отчети за изпълнение на бюджетите на разпоредителите с бюджет към 30.06.2014 г. приходите и помощите по КФП са в размер на 14 170,1 млн. лв., което представлява 45,7% изпълнение на годишните разчети при 46,6% изпълнение на разчетите към същия период на 2013 година. Приходите по КФП към полугодието остават номинално близки до отчетените за същия период на миналата година (нарастват с 4,3 млн. лв.), което се дължи в най-голяма степен на базов ефект от постъпили приходи с еднократен характер през първото полугодие на 2013 г. в частта на неданъчните приходи (от дивидент за държавата и присъдени суми в полза на държавата в общ размер на 303 млн. лв.), както и на ефект от променените нормативни срокове за внасяне на дължимите дивиденти от държавни предприятия. Данъчните приходи (вкл. приходите от осигурителни вноски) към 30.06.2014 г. са в размер на 11 179,6 млн. лв. или 46,0% от разчета за годината. Съпоставени със същия период на предходната година те нарастват номинално с 294,3 млн. лв., което основно се дължи на ръста при преките данъци. Приходите от преки данъци за първите шест месеца на годината са в размер на 2 249,1 млн. лв., което е 52,1% от планираните за годината при 49,9% изпълнение на разчетите към полугодието на 2013 година. Спрямо същия период на предходната година те нарастват номинално с 226,9 млн. лв. (11,2%). Постъпленията от корпоративни данъци бележат ръст от 3,8% (34,5 млн. лв.), като се наблюдава непрекъснато увеличаване на внасяните авансови вноски.
Развитието на икономическата ситуация също подкрепя очакванията за по-високи приходи от корпоративен данък през втората половина на годината, тъй като индикаторът за бизнес климат расте в шест последователни месеца и достига най-високите си нива от ноември 2008 година. Нарастване за първото полугодие на 2014 г. се отчита и при приходите от ДДФЛ – със 192,4 млн. лв., което е със 17,4% повече от същия период на миналата година. Приходите от косвени данъци са в размер на 5 402,1 млн. лв., което е 42,1% от програмата за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, постъпленията намаляват номинално с 91,7 млн. лв. основно в резултат на по-високите размери на възстановените ДДС и акцизи през първото полугодие на 2014 г. в сравнение със същия период на 2013 г., както и на динамиката на потреблението и вноса.
Стриктното спазване на сроковете за възстановяване на ДДС и акцизи, започнало от началото на мандата на правителството и продължаващо и през тази година, е в съответствие с политиката на утвърждаване на държавата като коректен платец и партньор на бизнеса и е средство за създаване на нормални условия за растеж и развитие. Нивото на невъзстановения данъчен кредит намалява със 190,0 млн. лв. – от 320,0 млн. лв. към юни 2013 г. на 130,0 млн. лв. към юни 2014 г. – безпрецедентно ниско ниво на показателя, което не е отчитано никога досега. Непрекъснатото намаляване на ДДС за възстановяване и увеличаването на внесения ДДС през всеки следващ месец от началото на годината показва тенденция на увеличаване на приходите от ДДС, като пълният потенциал ще се реализира след началото на юли, когато ще се усети ефектът с обратното начисляване на данък добавена стойност, както и фискалния контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на България.
Същевременно през първите шест месеца на 2014 г. Агенция „Митници” се сблъска с предизвикателства, които не позволиха голямо нарастване на приходите, администрирани от нея. Спадът на вноса от трети страни се отрази негативно на приходите от ДДС от внос, като нетният им размер към края на месец юни 2014 г. е 1 743,9 млн. лв., което е 40,0% от заложените в разчетите за годината и с 4,4% по-малко спрямо същия период на предходната година. Върху постъпленията от ДДС от внос влияние оказва и извършваната планова профилактика на производствени мощности в основен икономически оператор, което отлага част от доставките на суровини за производството и съответно внасянето на дължим ДДС от внос за следващи периоди. Очаква се изоставането при постъпленията от ДДС, поради проведената планова профилактика на мощности през първите месеци на годината, да се компенсира постепенно през следващите месеци. Приходите от акцизи (нето) от внос, местно производство и внесени в страната от други държави-членки на ЕС акцизни стоки към полугодието на 2014 г. са в размер на 1 834,8 млн. лв. или 41,9% от годишния разчет. В началото на годината Агенция „Митници” разработи и внедри за изпълнение пакет от мерки за повишаване на бюджетните приходи и за противодействие на нарушенията на митническото и акцизното законодателства. В резултат на тези мерки през първите шест месеца на 2014 г. са събрани с 28,5 млн. лв. повече приходи от акцизи в сравнение със същия период на 2013 г.
Предприети са мерки за засилване на митническия контрол и надзор по отношение на елементите на облагане, засилване на сътрудничеството с правоохранителните и правоприлагащите органи. Те са насочени към постигане на по-ефективни резултати в противодействията на нарушенията, засилване контрола по отношение на незаконното превозване и пренасяне през външните граници на ЕС и държавната граница на България на тютюневи изделия, целеви проверки и ревизии на икономически оператори, които разполагат с големи производствени мощности, но декларират и внасят акциз, несъответстващ на капацитета им, намаляване на административната тежест за бизнеса, създаване на адекватна бизнес среда на коректните към фиска икономически оператори и привличане на национално ниво на нови икономически оператори чрез изграждане и затвърждаване на добрите практики. Резултатът от мерките с фискален ефект се очаква да се прояви основно през втората половина на годината, докато тези с нефискален ефект – засилени контролни действия и борба с контрабандата вече, дават резултат.
Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към края на месец юни 2014 г. са 3 037,3 млн. лв., което представлява 48,4% от разчетените за годината, като спрямо същия период на предходната година нарастват номинално с 4,5% (131,6 млн. лв.). За сравнение, изпълнението на разчетите по приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към полугодието на 2013 г. бе 47,8%. Неданъчните приходи по КФП към 30.06.2014 г. са в размер на 1 824,1 млн. лв. (52,5% от разчета за годината), а приходите от помощи са в размер на 1 166,4 млн. лв. (36,1% от разчета за годината).
Разходите по КФП (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) към 30.06.2014 г. възлизат на 15 165,7 млн. лв., което е 46,7% от годишния разчет. Спрямо юни 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 993,7 млн. лв. (7,0%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните разходи. Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват значително – с 48,4% (612,5 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г. За периода от 01.06.2013 г. до 30.06.2014 г. е постигнат сериозен ръст в изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от структурните и Кохезионния фонд на ЕС както по отношение па изплатените средства (59,3%), така и по отношение на сертифицираните разходи (64,8%) в сравнение с периода 01.01.2007 - 31.05.2014 година. За периода юни 2013 г. - юли 2014 г. изпълнението на разходите спрямо общия бюджет по седемте оперативни програми на ЕС нараства от 39,7% изпълнение към 31.05.2013 г. на 65,1% изпълнение към 31.07.2014 г. Сериозен ръст на извършените разходи спрямо края на май 2013 г. се наблюдава по всички оперативни програми, като най-голямо увеличение на процента на изпълнение на разходите спрямо бюджета на съответната оперативна програма се отчита при ОП „Развитие на човешките ресурси” (изпълнение на разходите спрямо бюджета на ОП от 41,1% към 31.05.2013 г. до изпълнение 76,2% към 31.07.2014 г.). Данните по отношение на сертифицираните разходи за периода 31.05.2013 г. - 31.07.2014 г. също очертават ясно изразена тенденция на ускорено усвояване на средствата по седемте оперативни програми по структурните и Кохезионния фонд на ЕС, като изпълнението на сертифицираните разходи (без частен принос) към края на юли 2014 г. се очаква да бъде в размер на 51,1% от общия бюджет на всички оперативни програми при едва 30,9% изпълнение към 31.05.2013 година.
Разходите по националния бюджет за първото полугодие на 2014 г. са в размер на 13 288,0 млн. лв. и нарастват с едва 3,0% спрямо отчетените за същия период на 2013 г., което се дължи на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 година, на изплатените през м. април 2014 г. еднократни великденски добавки към пенсиите и на по-високите здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година. Изпълнението на разходите за здравноосигурителни плащания по бюджета на НЗОК за периода януари-юни 2014 г. е 1 533,2 млн. лв., което представлява 62% спрямо предвидените с годишния план. Продължава тенденцията на ежемесечно превишение на разходите спрямо заложените с първоначалното месечно разпределение, поради все по-големия обем отчетена болнична помощ и недостатъчно ефективни механизми за ограничаването й, и увеличение на плащанията за лекарства за домашно лечение и лекарствената терапия при злокачествени заболявания. В отговор на тези проблеми, свързани с изпълнението на бюджета на НЗОК за т. г. ,правителството предприе отговорна стъпка за търсене на възможности за осигуряване за сметка на държавния бюджет на допълнителен ресурс за покриване на недостига от средства с цел запазване на финансова стабилност на системата и недопускане на възникване на нови просрочени задължения на НЗОК в края на годината. Възможностите на държавния бюджет за осигуряване на допълнителен трансфер за НЗОК за покриване на недостига са в размер на 225 млн. лв., като предоставянето би било възможно при условие, че се приемат проектът на закон за изменение на Закона за бюджета на НЗОК за 2014 г. В тази ситуация, в рамките на действащото законодателство, следва да се предприемат мерки за заздравяване на системата и оптимизиране на дейността, които да доведат до по-добър контрол върху разходите и управлението на финансовите ресурси.
Основен извод, който може да се направи въз основа на отчета към 30.06.2014 г. е, че не са надхвърлени утвърдените със ЗДБРБ за 2014 г. и въз основа на извършени промени по реда на Закона за публичните финанси максимални размери на ангажименти за разходи, които могат да бъдат поети през 2014 година.
Към края на първото шестмесечие на 2014 г. е реализирано положително нетно вътрешно финансиране на бюджета с държавни ценни книжа (ДЦК) в размер на 1 779,5 млн. лв. През месец юни МФ проведе аукцион за продажба на 5-годишни ДЦК с падеж 22 януари 2019 г. Постигнатата доходност на аукциона е 1,80%, като търсенето превиши предлагането близо един път и половина. В края на юни, на извънреден аукцион МФ успешно пласира и 5-месечни ДЦК, емитирани по реда на чл. 69, ал. 1 от ЗДБРБ за 2014 г., на обща номинална стойност от 1 228,6 млн. лв. при средна доходност до падежа от 0,83% с оглед осигуряване на ликвиден буфер за реакция на спекулативните атаки срещу няколко български банки.
На 26 юни 2014 г. страната ни успешно емитира нови 10-годишни бенчмаркови еврооблигации, като още веднъж се представи впечатляващо на международните капиталови пазари след изключително успешното си завръщане през юли 2012 г. Новата 10-годишна еврооблигация на България с обем от 1 493 млн. евро беше записана за по-малко от 30 минути след обявяване на процедурата по приемане на поръчки. Общата стойност на заявените поръчки възлезе на 3,7 млрд. евро от 250 инвеститори. Силният инвеститорски интерес и участие в емисията доказват уникалните кредитни предимства на България, както е видно от нейното стабилно макроикономическо представяне и забележителна последователност от гледна точка на фискална дисциплина и финансова стабилност. Повече от 250 инвеститора участваха в новата емисия, която бе емитирана на 3 юли 2014 г., като съвкупната стойност на заявените поръчки възлезе на 3,7 млрд. евро. Средствата от осъществения пласмент са добавени към наличните бюджетни буфери за обезпечаване безусловна подкрепа на ликвидността в българската банкова система и за спокойното и гладко функциониране на сектора. Успешното пласиране на емисията еврооблигации и на емисията краткосрочни ДЦК на вътрешния пазар през юли водят до съществено увеличение на ресурса във фискалния резерв към края на юли, като се очаква той да бъде в общ размер на около 8,7 млрд. лв. към 31.07.2014 година.
В обобщение, от гледна точка на информацията и параметрите за текущото състояние на бюджета и макроикономическото развитие, следва да се отбележи, че са налице всички предпоставки следващите правителства да оперират нормално, както и че параметрите на държавния бюджет за 2014 г. са реалистични и изпълними. Същото се отнася и за изпълнението на бюджета на НЗОК за 2014 г., в който съществуват редица резерви.
Провежданата към момента фискална политика показа, че е възможно да бъдат осигурени всички условия за запазване на финансовата и макроикономическа стабилност, както и че с подходящи инструменти може да се допринесе за траен положителен ефект върху икономическия растеж, заетостта и бизнес средата.


Опростяване на изискванията и подпомагане на повече земеделски стопани предвижда Концепцията на МЗХ за прилагането на директните плащания в България от 2015 г.

Правителството одобри Концепцията на Министерството на земеделието и храните за прилагането на директните плащания в България от 2015 г. Съгласно Регламент (ЕС) 1307/2013, на държавите-членки е дадена възможност, в зависимост от спецификата им, да вземат национални решения по определени параметри на схемите за директно подпомагане в периода 2015-2020 г.
Концепцията е изготвена след задълбочен анализ от страна на МЗХ за прилагането на директните плащания в периода 2007-2014 г. и след широко обсъждане с браншовите организации от сектора. В нея са включени предложенията и становищата на голяма част от асоциациите, членове на Работната група за обсъждане на новите директни плащания. Целта е избраните национални параметри по прилагане на директните плащания в следващите седем години да бъдат максимално полезни за българските земеделски производители и приложими за всички сектори, които ще изпълняват поетите ангажименти.
За постигане на по-равномерно разпределение на директните плащания между отделните групи бенефициенти се въвежда Схемата за преразпределително плащане. С прилагането й ще бъдат насочени средства към малките и средни по размер земеделски стопанства, за да се избегне досегашната ситуация, при която малко на брой големи стопанства получаваха по-голямата част от директните плащания. Завишеното подпомагане по схемата се насочва към първите 300 дка на стопанствата като се планира ставката да бъде около 15 лв./дка. Бюджетът по схемата за 2015 г. ще бъде 55 889 146 евро.
Концепцията на МЗХ предвижда и въвеждане на прогресивно намаление и таван на субсидията по СЕПП, която може да получи един земеделски стопанин. В следващия програмен период директните плащания ще бъдат отпускани само на активни фермери, които трябва да бъдат регистрирани като земеделски производители.
Основен приоритет в преговорите по Реформата на ОСП за страната беше обвързаната с производството директна подкрепа. Точно по тази причина подпомагането на уязвимите, чувствителни и приоритетни сектори в земеделието ще се насърчават чрез прилагане на Схеми за обвързана с производството директна подкрепа. През 2015 г. обвързаното с производството подпомагане ще бъде в размер на 13%, плюс 2% за производството на протеинови култури. Средства в размер на 205 млн. лв. ще бъдат разпределени в подкрепа на недофинансираните сектори като зеленчукопроизводство, овощарство и животновъдство.
Концепцията предвижда опростяване на изискванията и подпомагането на повече земеделски стопани. С цел навлизане на повече млади хора в сектора, повишаване на конкурентоспособността на малките стопанства и повишаването на качеството на живот в селските райони, ще се прилага и Схемата за дребни земеделски стопани. Необходимостта от подобряване на възрастовата структура на заетите в земеделието ще бъде посрещната чрез прилагането на Схемата за плащане за млади земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност.


Одобрени са резултатите от редовната сесия на Международната конференция на труда

Правителството одобри резултатите от участието на правителствената част от националната тристранна делегация на България в работата на 103-та редовна сесия на Международната конференция на труда, проведена в периода 28 май-12 юни в Женева.
В пленарна зала ръководителят на българската делегация – заместник-министърът на труда и социалната политика Светлана Дянкова, направи изказване по доклада на генералния директор на МБТ на тема „Справедлива миграция”. В него бе обърнато внимание, че българското правителство винаги е поддържало позицията за законосъобразното упражняване правото на свободно движение на работници, що се отнася до Европейския съюз. Нашата позиция съвпада напълно с позицията на Европейския парламент и Европейската комисия, и е в съответствие с оценките, относно положителното отражение на трудовата мобилност върху икономиките на приемащите държави.
На 2 юни България бе избрана за титулярен член на Административния съвет на Международното бюро по труда за период от три години. Титулярното членство в АС на МБТ дава възможност за активно влияние на България при вземането на решения по всички въпроси, които се разглеждат в МОТ. То е предпоставка за повишаване на международния престиж на нашата страна, за засилване на сътрудничеството ни с МБТ и за установяване на полезни контакти, както и за по-големи възможности за евентуално участие по програми и проекти. Членството има отношение и към засилване престижа на България като една от по-новите държави-членка на Европейския съюз.
По време на Конференцията бяха приети Протокол и Препоръка, допълващи Конвенцията относно принудителния или задължителен труд. Други теми, които бяха разгледани са стратегически цели в заетостта, изменения на Кодекса на Морска трудова конвенция и постепенен преход от неформалната към формалната икономика.