Новини от пресслужбата на Министерски съвет
Дата на публикуване:
22.01.2014 13:43
Стимулирането на изоставащи селскостопански сектори е приоритет пред МЗХ за 2014 г.Правителството прие Аграрния доклад `2013
Правителството прие Годишния доклад за състоянието и развитието на земеделието (Аграрен доклад `2013). В него е направен анализ на състоянието и развитието на земеделието през 2012 г. и са представени прогнозни данни за 2013 г. Анализирани са икономическите показатели за селското стопанство и производствените резултати в растениевъдството, животновъдството, лозарството и винопроизводството. Отчетени са дейности в областта на растителната защита, ветеринарното дело, безопасността на храните, селекцията и репродукцията, научната и съветническа дейност в земеделието. Представени са данни за подпомагането на земеделските производители със средства от европейските земеделски фондове и от националния бюджет. Анализирана е външната търговия с аграрни стоки. Представена е информация за развитието на горското стопанство и рибарството.
През 2012 г. брутната добавена стойност (БДС), създадена в отрасъл „Селско, горско и рибно стопанство”, нараства с 3,5% в реално изражение спрямо предходната година, до 4 264 млн. лева по текущи цени. Според последните експресни оценки на НСИ на база сезонно изгладени данни, през първите три тримесечия на 2013 г. БДС, формирана от аграрния отрасъл, бележи ръст от 3,6%, 6,2% и 3,4% спрямо съответното тримесечие на предходната година (по средногодишни цени на 2005 г.).
Стойността на брутната продукция от отрасъл „Селско стопанство” за 2012 г. възлиза на 8 875,1 млн. лева по текущи цени на производител, с 2,4% над нивото от предходната година, като се отчита ръст от 4,9% при стойността на продукцията от растениевъдството и намаление с 0,6% при тази от животновъдството.
През 2012 г. износът на селскостопански стоки се свива със 7,7% на годишна база, а вносът – с 3,8 на сто. В резултат, традиционно положителното търговско салдо в аграрната търговия на страната намалява с 16% спрямо 2011 г., но остава съществено над нивата от предходните години, като надхвърля 1,2 млрд. щ. д. По предварителни данни, през първото полугодие на 2013 г. салдото в търговията с аграрни стоки бележи ръст от 65% в сравнение със същия период на 2012 г., до 584,4 млн. щ. д., поради чувствително по-бързия темп на нарастване на износа (със 17%) спрямо този при вноса (с 6%).
По схемите за директни плащания за кампания '2012 (без мерки 211, 212, 213 и 214 от Програмата за развитие на селските райони) са оторизирани средства в размер на 1 126,4 млн. лева – общо от европейските земеделски фондове и от националния бюджет. От тях около 906 млн. лева са по схемата за единно плащане на площ, 135,1 млн. лева – по схемите за национални доплащания и специфично подпомагане за животновъдството, и 72,7 млн. лева – национални доплащания за тютюн.
По Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. през 2012 г. са изплатени 926,5 млн. лева. Общо предоставените средства за периода 2008-2012 г. достигат 2 866,8 млн. лева (45% от бюджета на Програмата), в т. ч. 2 630 млн. лева (42% от бюджета на ПРСР) – изплатени на бенефициенти, и 236,8 млн. лева за гаранционен фонд.
В подкрепа на земеделските производители в страната през 2012 г. са предоставени 110,4 млн. лева държавни помощи, в т. ч. близо 44,9 млн. лева – изплатени от ДФ „Земеделие”, и 65,6 млн. лева – чрез преотстъпване на корпоративен данък във връзка с инвестиции в земеделските стопанства.
Един от основните приоритети в дейността на Министерство на земеделието и храните през 2014 г. ще бъде изготвянето на необходимата нормативна рамка и успешното стартиране на прилагането на Програмата за развитие на селските райони за новия програмен период 2014-2020 г. Предвижда се също така приоритетно стимулиране на изоставащи в развитието си сектори като „Зеленчукопроизводство”, „Трайни насаждения” и „Животновъдство”, с цел постепенно преодоляване на структурния дисбаланс в селскостопанския отрасъл.
Променя се формирането на цените на засегната от съхнене дървесина
Правителството реши при продажбата на дървесина, повредена от абиотични и биотични фактори и въздействия, държавните предприятия по чл. 163 от Закона за горите да внасят във фонд „Инвестиции в горите” половината от определената за здрава дървесина сума. Промяната, която беше направена с допълнение в ПМС 343/2011 за определяне размера на частта от продажната цена на дървесина и недървесните горски продукти, внасяна във Фонда, ще позволи на държавните предприятия да са по-гъвкави при формирането на началните цени за реализацията на засегната от съхнене дървесина.
По данни на Изпълнителната агенция по горите, държавните предприятия по Закона за горите, както и собствениците на горски територии, от края на 2012 г. се наблюдават засилени процеси на съхнене на иглолистни култури извън ареала им на разпространение. Изсъхналата дървесина е с влошени технически показатели и трудно намира реализация като строителен материал или за преработка. Приетото от правителството постановление ще позволи създаването на стимули за поддържане на горите в добро здравословно състояние чрез пласиране на дървесината от санитарна сеч.
РВД получи терен за изграждане на нов летищен радиолокационен комплекс
Правителството предостави безвъзмездно на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” управлението върху част от имот – публична държавна собственост, в района източно от Терминал 2 на Летище София. В полза на РВД беше учредено право на строеж върху терена за изграждане на нов летищен радиолокационен комплекс и пътна връзка. Направен анализ на състоянието на настоящите радиолокационни комплекси констатира необходимост от цялостната им модернизация и изграждането на нов на друга площадка на територията на летището.
С друго решение правителството даде съгласието си на търг с тайно наддаване на бъде продаден имот в местността „Сръбчето” край Русе, предоставен за управление на ДП „Транспортно строителство и възстановяване“. Имотът е с площ 11,9 дка с построени в него 10 промишлени, производствени, складови и селскостопански сгради, както и сгради за енергопроизводство, водоснабдяване и канализация. Той не е необходим за изпълнение на основната производствена дейност на предприятието и не се използва от 2002 г. В същото време за него се извършват разходи по опазването му, начислява се амортизация и се заплащат данъци и такси. С продажбата му ще бъдат реализирани приходи, с които ще се подобри финансовото състояние на държавното предприятие.
Правителството прие днес и решение за едновременно намаляване и увеличаване капитала на „Агенция дипломатически имоти в страната” ЕООД. В капитала на дружеството ще бъде апортиран имот от ведомствения фонд на МВнР, който не е подходящ за задоволяване на жилищни нужди, но може да бъде използван като офис. В същото време капиталът на „АДИС” ще бъде намален със стойността на правото на собственост върху друг апартамент, подходящ за живеене.
Държавната психиатрична болница в Карлуково ще създаде дневен център в Луковит
Към държавната психиатрична болница в Карлуково ще бъде обособен дневен център за предоставяне на услуги на лица с психични разстройства. Това стана възможно след като правителството предостави безвъзмездно за управление на лечебното заведение на три помещения на ул. „Възраждане” в Луковит. Инициативата на болницата за изграждане на дневен център е подкрепена от областния управител на Ловеч и Министерството на здравеопазването.
Община Търговище получи собствеността върху два имота. Първият е сградата на бившето Начално училище „Ангел Каралийчев” в града, което е закрито през 2007 г. Местната власт възнамерява да изнесе в него част от учебния процес на намиращото се в съседство ІІ СОУ, за да може да осигури целодневно обучение на учениците. Придобиването на собствеността върху имота създава възможност той да бъде включен в списъка на обектите от интегрирания план за градско възстановяване и развитие за финансиране по ОП „Регионално развитие”.
Вторият имот е едноетажна сграда в кв. „Запад 1”, ползвана от общината по договор за безвъзмездно управление като клуб на пенсионера. Придобиването на собствеността ще позволи на местната власт да вложи собствени средства за основен ремонт на сградата и за поддържането й.
Поради отпаднала нужда, от МВР беше отнето правото на управление върху имот от 33,7 дка, застроен със седем сгради, в местността „Трите могили” край с. Мезек, и беше прехвърлен безвъзмездно в собственост на община Свиленград. Теренът е от особена важност за общината с оглед близостта му до национални културни обекти и възможностите за развитие на туризъм. Той е свързан с реализирането на проект, финансиран по ОП „Регионално развитие”.
Одобрен е проект на Споразумение за обезщетяване между правителството на България и консорциум „Ибердрола Инхениерия и Конструксион – Белгопросес”
Министерският съвет одобри проекта на Споразумение за обезщетяване между правителството на България и консорциум „Ибердрола Инхениерия и Конструксион – Белгопросес” като основа за водене на преговори. Министърът на икономиката и енергетиката е упълномощен да ги проведе и да подпише споразумението от името на българското правителство при условие на последваща ратификация. Документът дава гаранции на консорциума, който извършва строителни дейности в АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, че той ще бъде обезщетен и няма да се предявяват искове срещу него във връзка с искове, предявени от трети страни в случай на ядрена авария на площадката на централата.
Възможността за сключване на Споразумение за обезщетяване е предвидена от Рамковото споразумение между България и Европейската банка за възстановяване и развитие относно дейностите на Международния фонд „Козлодуй“ за подпомагане извеждането от експлоатация на ядрени мощности в страната ни. Съгласно разпоредбите му България ще осигури при поискване на изпълнителите, консултантите и доставчиците на стоки, работи или услуги, финансирани чрез субсидиите, обезщетения по формата на споразумението, включително за дейностите, свързани с осъществяването на проектите, съоръженията по тях и с АЕЦ „Козлодуй”. Консорциумът извършва строителни дейности на площадката на АЕЦ във връзка с рамковото споразумение.
Уредбата на гражданската отговорност за ядрена вреда се съдържа в ратифицираната от България Виенска конвенция за гражданска отговорност за ядрена вреда и в Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Според тях отговорен за вредите от ядрена авария е експлоатиращият ядрената инсталация, в случая „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД. От 2002 г. дружеството ежегодно сключва договор за застраховка „Обща гражданска отговорност за ядрена вреда” и в случай на ядрен инцидент изплащането на обезщетения ще се покрива от договора за застраховката.
Междуправителствената конференция ще изготви споразумение във връзка с втория елемент от създаването на банков съюз
Правителството одобри доклад на министъра на финансите Петър Чобанов за участието на България в Междуправителствената конференция за изготвяне на междуправителствено споразумение за изграждане на Единния фонд за преструктуриране за държавите-членки, участващи в банковия съюз. Изграждането на Единен фонд за преструктуриране и на Единен механизъм за преструктуриране е вторият елемент от създаването на банков съюз.
На заседанието на Съвета ЕКОФИН на 18 декември 2013 г. беше договорен общ подход по законодателното предложение за Единния механизъм за преструктуриране. Успоредно това, ЕКОФИН постигна и договореност между държавите-членки от еврозоната за свикване на Междуправителствена конференция с цел подписването на междуправителствено споразумение, чрез което да се изгради поетапно Единен фонд за преструктуриране. Уточнен беше и механизмът за прехвърляне на средства от националните фондове към Единния фонд за преструктуриране и постепенното им обединяване в него до края на 10-годишния преходен период. По силата на първичното законодателство на ЕС тези дейности са от изключителна национална дискреция и следва да бъдат регулирани чрез междуправителствено споразумение.
Преговорите в рамките на Междуправителствената конференция се очаква да приключат до 1 март 2014 г.
ЕКОФИН ще обсъжда изпълнението на Пакта за растеж и работни места
Правителството одобри позицията на България за участие в заседанието на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси, което ще се проведе на 28 януари в Брюксел.
На заседанието ще бъде представена работната програма на Гръцкото председателство. Министрите на финансите от ЕС ще разискват изпълнението на Пакта за растеж и работни места във връзка с последващите действия от Европейския съвет в края на декември м. г. В изпълнение на Пакта за стабилност и растеж предстои да бъде прието решение на Съвета за наличието на прекомерен бюджетен дефицит в Хърватия и препоръка за прекратяването му.
С друго решение бяха одобрени резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство, проведено на 16 и 17 декември 2013 г. в Брюксел.
На заседанието министрите гласуваха регламентите от пакета за реформа в Общата селскостопанска политика, както и регламента за преходните мерки за 2014 г. Съветът постигна политическо споразумение относно предложението за регламент за определяне на възможностите за риболов за някои рибни запаси за 2014 г., приложими в Черно море. Основен елемент е запазването на нивата на общия допустим улов на калкан и трицона на тези от 2013 г. – общата квота за ЕС за калкан е 86,4 тона, разпределена по равно между България и Румъния, а за трицона, при обща квота за ЕС 11 475 т, разпределението е 8032,5 т за България и 3442,5 т за Румъния.
Прекратяват се два концесионни договора за добив на подземни богатства
Правителството реши да бъде прекратен едностранно концесионният договор, сключен с „Тера“ АД за добив на строителни материали от находище „Червен бряг“ („Банчовското“). Концесията се спира поради неизпълнение в определения срок на задълженията от страна на концесионера.
С друго решение Министерският съвет прие предложението на „Агенор – 3“ ООД да се прекрати по взаимно съгласие концесионният договор за добив на скалнооблицовъчни материали от находище „Бени“ в община Луковит. Договорът е сключен през април 2009 г.
Високотехнологичните промишлени сектори са приоритет в Националната стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия 2014-2020
Министерският съвет прие Национална стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия за периода до 2020 г. Тя е адаптирана към европейския политически документ в областта на малките и средните предприятия Small Business Act. Със стратегията България следва препоръките на Европейската комисия за прилагане на документа и хармонизира националната си политика.
Предимствата на този подход са информационната обезпеченост на Стратегията и възможността ежегодно да се проследява нейното изпълнение, като се измерва напредъкът на страната и се съпоставя с останалите държави-членки в 10 области на действие: предприемачество, втори шанс за предприемачите, спазване на принципа „Мисли първо за малкия”, отзивчива администрация, достъп до държавни помощи и обществени поръчки, достъп до финансиране, достъп до единния пазар, иновации и умения, околна среда, интернационализация на бизнеса.
Наред с хоризонталния подход, Стратегията предлага и секторен подход в политиката към малките и средни предприятия като изтъква значението на високотехнологичните промишлени сектори и секторите на интензивните на знание услуги, за които се предвижда приоритетна подкрепа.
Основните финансови инструменти за реализиране на Стратегията ще бъдат програмните бюджети и европейските фондове, в частност Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020.
По силата на Закона за малките и средните предприятия министърът на икономиката и енергетиката съставя годишна програма, в която са описани основните действия на Правителството по прилагане на Стратегията.
Прецизирани са задачите на Съвета за координация при управлението на средства от ЕС
Правителството одобри промени в три нормативни акта – ПМС 70/2010, ПМС 121/2007 и ПМС 5/2012, за да прецизира задачите, състава, експертното и техническото подпомагане на Съвета за координация при управлението на средствата от Европейския съюз.
От функциите на вицепремиера и министър на правосъдието отпадат тези по координация и контрол на управлението на инструмента за предприсъединителна помощ и инструмента „Шенген”. С цел постигане на по-голяма ефективност, в състава на Съвета се включват вицепремиери и министри, отговарящи за реализирането на политики, подкрепени с финансова помощ на европейските фондове. Определя се конкретно административно звено в рамките на Централното координационно звено – дирекция „Програмиране на средствата от ЕС”, за секретариат на Съвета.
С промяната в ПМС 5/2012 отпада изискването проектите на Споразумението за партньорство и програмите да бъдат разглеждани от Съвета за развитие, като се запазва изискването те да бъдат одобрявани от Министерския съвет.
Законодателни промени предвиждат отпадане на изискването за категоризация на самостоятелните заведения за хранене и развлечения
Министерският съвет одобри предложение до Народното събрание за приемане на проект на закон за изменение и допълнение на Закона за туризма.
С предложените промени отпада изискването за категоризация на самостоятелните заведения за хранене и развлечения. Това ще допринесе за значително облекчаване на туристическия сектор, намаляване на разходите и ускоряване на процедурите за бизнеса.
Предвижда се и облекчаване на режима за регистриране на туроператори и туристически агенти като се намаляват нормативно установените срокове за представяне на услугата, изискванията за образователния ценз и трудовия стаж на управителя на съответната фирма, както и за помещението, използвано за офис.
В глава седма от Закона за туризма се създава нов раздел, свързан с организирания детски и ученически отдих и туризъм. По този начин ще бъде преодоляна съществуващата непълнота и неяснота за видовете форми на детски отдих и туризъм и за тяхната регламентация в отделна наредба към закона.
Създава се и възможност общински предприятия по смисъла на Закона за общинската собственост да могат да кандидатстват за получаване на удостоверение за извършване на туроператорска и/или туристическа агентска дейност.
Предвидени са изменения, с които се облекчават собствениците на къщи за гости по отношение изискванията на Закона за храните и регламентите от хигиенния пакет за този вид обекти.
С цел да се разпишат конкретни правила за изграждане, експлоатация и техническа безопасност на басейни и водни атракциони в туризма, за да се гарантират здравето и сигурността на техните ползватели, в законопроекта се създава правно основание за приемане на две нови наредби в посочения смисъл.
Част от предложенията целят да внесат яснота и прецизност в някои от разпоредбите на база опита от прилагането на закона от влизането му в сила до момента. Прецизират се грешни препратки или допуснати технически грешки и се отстраняват пропуски и неточности.
Преходните и заключителните разпоредби на проекта предвиждат някои изменения в отделни текстове на законите за ветеринарномедицинската дейност, за защита на растенията, за фуражите, за търговския регистър, за местните данъци и такси. Промените са продиктувани от необходимостта за оптимизиране и прецизиране на данните и документите, чието представяне се изисква от заявителите на някои административни услуги. Целта е да се намалят процедурните затруднения за бизнеса и гражданите.
Законопроектът е приет на вносител.
Съвет ПВР ще обсъжда насоките за развитие на сферата на правосъдието и вътрешните работи в ЕС след 2014 г.
Правителството одобри позициите на България за предстоящото заседание на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи”. То ще се проведе на 23 и 24 януари в Атина.
В дневния ред на заседанието е включена темата „Бъдещото развитие в областта на ПВР”, по която Гръцкото председателство е изготвило документ за дискусия въз основа на приноса на отделните държави-членки. България подкрепя изготвянето на нов стратегически документ, който да очертае насоките за развитие в сферата на правосъдието и вътрешните работи след 2014 г. и смята, че предложението на Председателството е добра основа за обсъждане на основните проблеми. Страната ни последователно е поставяла въпроса за необходимостта от правилно и ефективно въвеждане и прилагане на европейското законодателство от всички държави-членки. Българската позиция е, че оценката за прилагането на съществуващото законодателство трябва да се провежда периодично, за да се открият добрите практики.
България би подкрепила една от стратегическите насоки да бъде насочена към кодифициране на част от законодателството в гражданскоправната и наказателноправната области. Страната ни е за продължаване на работата по електронното правосъдие и стимулирането на държавите за по-широко използване на информационните технологии, което ще направи по-лесен и по-евтин достъпът на гражданите до правосъдие в трансгранични случаи.
Министрите на правосъдието ще разгледат още прилагането на Глава 5 от Регламента за защита на данните, като България подкрепя тезата, че реформата трябва да канализира и подобри механизмите за трансфер на лични данни до трети страни и международни организации при поддържане на високо ниво на защита.
Министрите на вътрешните работи ще разгледат предложен от Председателството дискусионен документ относно тероризма и граничната сигурност. В него се изразява виждането, че опазването на границите на ЕС от заплахи за сигурността на европейските граждани е предизвикателство за всички национални органи за сигурност.
Камен Михов е определен за национален член в Евроюст от България
Правителството определи заместника на главния прокурор във Върховната административна прокуратура Камен Михов за национален член в Евроюст от България. Заместник на националния член ще бъде Иванка Которова – прокурор във ВКП, а помощник – Димитър Хаджийски, прокурор в Софийската районна прокуратура. Мандатът и на тримата е четири години, считано от 12.02.2014 г.
Евроюст е специализирана структура на Европейския съюз със седалище в Хага. Създадена е през 2002 г. като орган за засилване на борбата срещу тежката престъпност. Задачата й е да подкрепя и засилва координацията и сътрудничеството между националните органи за разследване и съдебно преследване на тежката престъпност, засягаща две или повече държави-членки, или изискваща съдебно преследване върху обща основа на базата на извършените оперативни действия и на информацията, предоставена от органите на държавите-членки и от Европол.
Съставът на Евроюст включва по един национален член, командирован от всяка държава-членка, който се подпомага от един заместник и от друго лице, действащо като помощник.
Сега национален член в Евроюст е Мариана Лилова, чийто мандат изтича на 12 февруари г. г. С писмо на главния прокурор до министър-председателя е предложено, поради увеличаване на отговорностите, задачите и обема на работа, Националното бюро на Евроюст да се конституира в пълен състав и са предложени трите кандидатури.
През 2012 г. брутната добавена стойност (БДС), създадена в отрасъл „Селско, горско и рибно стопанство”, нараства с 3,5% в реално изражение спрямо предходната година, до 4 264 млн. лева по текущи цени. Според последните експресни оценки на НСИ на база сезонно изгладени данни, през първите три тримесечия на 2013 г. БДС, формирана от аграрния отрасъл, бележи ръст от 3,6%, 6,2% и 3,4% спрямо съответното тримесечие на предходната година (по средногодишни цени на 2005 г.).
Стойността на брутната продукция от отрасъл „Селско стопанство” за 2012 г. възлиза на 8 875,1 млн. лева по текущи цени на производител, с 2,4% над нивото от предходната година, като се отчита ръст от 4,9% при стойността на продукцията от растениевъдството и намаление с 0,6% при тази от животновъдството.
През 2012 г. износът на селскостопански стоки се свива със 7,7% на годишна база, а вносът – с 3,8 на сто. В резултат, традиционно положителното търговско салдо в аграрната търговия на страната намалява с 16% спрямо 2011 г., но остава съществено над нивата от предходните години, като надхвърля 1,2 млрд. щ. д. По предварителни данни, през първото полугодие на 2013 г. салдото в търговията с аграрни стоки бележи ръст от 65% в сравнение със същия период на 2012 г., до 584,4 млн. щ. д., поради чувствително по-бързия темп на нарастване на износа (със 17%) спрямо този при вноса (с 6%).
По схемите за директни плащания за кампания '2012 (без мерки 211, 212, 213 и 214 от Програмата за развитие на селските райони) са оторизирани средства в размер на 1 126,4 млн. лева – общо от европейските земеделски фондове и от националния бюджет. От тях около 906 млн. лева са по схемата за единно плащане на площ, 135,1 млн. лева – по схемите за национални доплащания и специфично подпомагане за животновъдството, и 72,7 млн. лева – национални доплащания за тютюн.
По Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. през 2012 г. са изплатени 926,5 млн. лева. Общо предоставените средства за периода 2008-2012 г. достигат 2 866,8 млн. лева (45% от бюджета на Програмата), в т. ч. 2 630 млн. лева (42% от бюджета на ПРСР) – изплатени на бенефициенти, и 236,8 млн. лева за гаранционен фонд.
В подкрепа на земеделските производители в страната през 2012 г. са предоставени 110,4 млн. лева държавни помощи, в т. ч. близо 44,9 млн. лева – изплатени от ДФ „Земеделие”, и 65,6 млн. лева – чрез преотстъпване на корпоративен данък във връзка с инвестиции в земеделските стопанства.
Един от основните приоритети в дейността на Министерство на земеделието и храните през 2014 г. ще бъде изготвянето на необходимата нормативна рамка и успешното стартиране на прилагането на Програмата за развитие на селските райони за новия програмен период 2014-2020 г. Предвижда се също така приоритетно стимулиране на изоставащи в развитието си сектори като „Зеленчукопроизводство”, „Трайни насаждения” и „Животновъдство”, с цел постепенно преодоляване на структурния дисбаланс в селскостопанския отрасъл.
Променя се формирането на цените на засегната от съхнене дървесина
Правителството реши при продажбата на дървесина, повредена от абиотични и биотични фактори и въздействия, държавните предприятия по чл. 163 от Закона за горите да внасят във фонд „Инвестиции в горите” половината от определената за здрава дървесина сума. Промяната, която беше направена с допълнение в ПМС 343/2011 за определяне размера на частта от продажната цена на дървесина и недървесните горски продукти, внасяна във Фонда, ще позволи на държавните предприятия да са по-гъвкави при формирането на началните цени за реализацията на засегната от съхнене дървесина.
По данни на Изпълнителната агенция по горите, държавните предприятия по Закона за горите, както и собствениците на горски територии, от края на 2012 г. се наблюдават засилени процеси на съхнене на иглолистни култури извън ареала им на разпространение. Изсъхналата дървесина е с влошени технически показатели и трудно намира реализация като строителен материал или за преработка. Приетото от правителството постановление ще позволи създаването на стимули за поддържане на горите в добро здравословно състояние чрез пласиране на дървесината от санитарна сеч.
РВД получи терен за изграждане на нов летищен радиолокационен комплекс
Правителството предостави безвъзмездно на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” управлението върху част от имот – публична държавна собственост, в района източно от Терминал 2 на Летище София. В полза на РВД беше учредено право на строеж върху терена за изграждане на нов летищен радиолокационен комплекс и пътна връзка. Направен анализ на състоянието на настоящите радиолокационни комплекси констатира необходимост от цялостната им модернизация и изграждането на нов на друга площадка на територията на летището.
С друго решение правителството даде съгласието си на търг с тайно наддаване на бъде продаден имот в местността „Сръбчето” край Русе, предоставен за управление на ДП „Транспортно строителство и възстановяване“. Имотът е с площ 11,9 дка с построени в него 10 промишлени, производствени, складови и селскостопански сгради, както и сгради за енергопроизводство, водоснабдяване и канализация. Той не е необходим за изпълнение на основната производствена дейност на предприятието и не се използва от 2002 г. В същото време за него се извършват разходи по опазването му, начислява се амортизация и се заплащат данъци и такси. С продажбата му ще бъдат реализирани приходи, с които ще се подобри финансовото състояние на държавното предприятие.
Правителството прие днес и решение за едновременно намаляване и увеличаване капитала на „Агенция дипломатически имоти в страната” ЕООД. В капитала на дружеството ще бъде апортиран имот от ведомствения фонд на МВнР, който не е подходящ за задоволяване на жилищни нужди, но може да бъде използван като офис. В същото време капиталът на „АДИС” ще бъде намален със стойността на правото на собственост върху друг апартамент, подходящ за живеене.
Държавната психиатрична болница в Карлуково ще създаде дневен център в Луковит
Към държавната психиатрична болница в Карлуково ще бъде обособен дневен център за предоставяне на услуги на лица с психични разстройства. Това стана възможно след като правителството предостави безвъзмездно за управление на лечебното заведение на три помещения на ул. „Възраждане” в Луковит. Инициативата на болницата за изграждане на дневен център е подкрепена от областния управител на Ловеч и Министерството на здравеопазването.
Община Търговище получи собствеността върху два имота. Първият е сградата на бившето Начално училище „Ангел Каралийчев” в града, което е закрито през 2007 г. Местната власт възнамерява да изнесе в него част от учебния процес на намиращото се в съседство ІІ СОУ, за да може да осигури целодневно обучение на учениците. Придобиването на собствеността върху имота създава възможност той да бъде включен в списъка на обектите от интегрирания план за градско възстановяване и развитие за финансиране по ОП „Регионално развитие”.
Вторият имот е едноетажна сграда в кв. „Запад 1”, ползвана от общината по договор за безвъзмездно управление като клуб на пенсионера. Придобиването на собствеността ще позволи на местната власт да вложи собствени средства за основен ремонт на сградата и за поддържането й.
Поради отпаднала нужда, от МВР беше отнето правото на управление върху имот от 33,7 дка, застроен със седем сгради, в местността „Трите могили” край с. Мезек, и беше прехвърлен безвъзмездно в собственост на община Свиленград. Теренът е от особена важност за общината с оглед близостта му до национални културни обекти и възможностите за развитие на туризъм. Той е свързан с реализирането на проект, финансиран по ОП „Регионално развитие”.
Одобрен е проект на Споразумение за обезщетяване между правителството на България и консорциум „Ибердрола Инхениерия и Конструксион – Белгопросес”
Министерският съвет одобри проекта на Споразумение за обезщетяване между правителството на България и консорциум „Ибердрола Инхениерия и Конструксион – Белгопросес” като основа за водене на преговори. Министърът на икономиката и енергетиката е упълномощен да ги проведе и да подпише споразумението от името на българското правителство при условие на последваща ратификация. Документът дава гаранции на консорциума, който извършва строителни дейности в АЕЦ „Козлодуй” ЕАД, че той ще бъде обезщетен и няма да се предявяват искове срещу него във връзка с искове, предявени от трети страни в случай на ядрена авария на площадката на централата.
Възможността за сключване на Споразумение за обезщетяване е предвидена от Рамковото споразумение между България и Европейската банка за възстановяване и развитие относно дейностите на Международния фонд „Козлодуй“ за подпомагане извеждането от експлоатация на ядрени мощности в страната ни. Съгласно разпоредбите му България ще осигури при поискване на изпълнителите, консултантите и доставчиците на стоки, работи или услуги, финансирани чрез субсидиите, обезщетения по формата на споразумението, включително за дейностите, свързани с осъществяването на проектите, съоръженията по тях и с АЕЦ „Козлодуй”. Консорциумът извършва строителни дейности на площадката на АЕЦ във връзка с рамковото споразумение.
Уредбата на гражданската отговорност за ядрена вреда се съдържа в ратифицираната от България Виенска конвенция за гражданска отговорност за ядрена вреда и в Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Според тях отговорен за вредите от ядрена авария е експлоатиращият ядрената инсталация, в случая „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД. От 2002 г. дружеството ежегодно сключва договор за застраховка „Обща гражданска отговорност за ядрена вреда” и в случай на ядрен инцидент изплащането на обезщетения ще се покрива от договора за застраховката.
Междуправителствената конференция ще изготви споразумение във връзка с втория елемент от създаването на банков съюз
Правителството одобри доклад на министъра на финансите Петър Чобанов за участието на България в Междуправителствената конференция за изготвяне на междуправителствено споразумение за изграждане на Единния фонд за преструктуриране за държавите-членки, участващи в банковия съюз. Изграждането на Единен фонд за преструктуриране и на Единен механизъм за преструктуриране е вторият елемент от създаването на банков съюз.
На заседанието на Съвета ЕКОФИН на 18 декември 2013 г. беше договорен общ подход по законодателното предложение за Единния механизъм за преструктуриране. Успоредно това, ЕКОФИН постигна и договореност между държавите-членки от еврозоната за свикване на Междуправителствена конференция с цел подписването на междуправителствено споразумение, чрез което да се изгради поетапно Единен фонд за преструктуриране. Уточнен беше и механизмът за прехвърляне на средства от националните фондове към Единния фонд за преструктуриране и постепенното им обединяване в него до края на 10-годишния преходен период. По силата на първичното законодателство на ЕС тези дейности са от изключителна национална дискреция и следва да бъдат регулирани чрез междуправителствено споразумение.
Преговорите в рамките на Междуправителствената конференция се очаква да приключат до 1 март 2014 г.
ЕКОФИН ще обсъжда изпълнението на Пакта за растеж и работни места
Правителството одобри позицията на България за участие в заседанието на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси, което ще се проведе на 28 януари в Брюксел.
На заседанието ще бъде представена работната програма на Гръцкото председателство. Министрите на финансите от ЕС ще разискват изпълнението на Пакта за растеж и работни места във връзка с последващите действия от Европейския съвет в края на декември м. г. В изпълнение на Пакта за стабилност и растеж предстои да бъде прието решение на Съвета за наличието на прекомерен бюджетен дефицит в Хърватия и препоръка за прекратяването му.
С друго решение бяха одобрени резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство, проведено на 16 и 17 декември 2013 г. в Брюксел.
На заседанието министрите гласуваха регламентите от пакета за реформа в Общата селскостопанска политика, както и регламента за преходните мерки за 2014 г. Съветът постигна политическо споразумение относно предложението за регламент за определяне на възможностите за риболов за някои рибни запаси за 2014 г., приложими в Черно море. Основен елемент е запазването на нивата на общия допустим улов на калкан и трицона на тези от 2013 г. – общата квота за ЕС за калкан е 86,4 тона, разпределена по равно между България и Румъния, а за трицона, при обща квота за ЕС 11 475 т, разпределението е 8032,5 т за България и 3442,5 т за Румъния.
Прекратяват се два концесионни договора за добив на подземни богатства
Правителството реши да бъде прекратен едностранно концесионният договор, сключен с „Тера“ АД за добив на строителни материали от находище „Червен бряг“ („Банчовското“). Концесията се спира поради неизпълнение в определения срок на задълженията от страна на концесионера.
С друго решение Министерският съвет прие предложението на „Агенор – 3“ ООД да се прекрати по взаимно съгласие концесионният договор за добив на скалнооблицовъчни материали от находище „Бени“ в община Луковит. Договорът е сключен през април 2009 г.
Високотехнологичните промишлени сектори са приоритет в Националната стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия 2014-2020
Министерският съвет прие Национална стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия за периода до 2020 г. Тя е адаптирана към европейския политически документ в областта на малките и средните предприятия Small Business Act. Със стратегията България следва препоръките на Европейската комисия за прилагане на документа и хармонизира националната си политика.
Предимствата на този подход са информационната обезпеченост на Стратегията и възможността ежегодно да се проследява нейното изпълнение, като се измерва напредъкът на страната и се съпоставя с останалите държави-членки в 10 области на действие: предприемачество, втори шанс за предприемачите, спазване на принципа „Мисли първо за малкия”, отзивчива администрация, достъп до държавни помощи и обществени поръчки, достъп до финансиране, достъп до единния пазар, иновации и умения, околна среда, интернационализация на бизнеса.
Наред с хоризонталния подход, Стратегията предлага и секторен подход в политиката към малките и средни предприятия като изтъква значението на високотехнологичните промишлени сектори и секторите на интензивните на знание услуги, за които се предвижда приоритетна подкрепа.
Основните финансови инструменти за реализиране на Стратегията ще бъдат програмните бюджети и европейските фондове, в частност Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020.
По силата на Закона за малките и средните предприятия министърът на икономиката и енергетиката съставя годишна програма, в която са описани основните действия на Правителството по прилагане на Стратегията.
Прецизирани са задачите на Съвета за координация при управлението на средства от ЕС
Правителството одобри промени в три нормативни акта – ПМС 70/2010, ПМС 121/2007 и ПМС 5/2012, за да прецизира задачите, състава, експертното и техническото подпомагане на Съвета за координация при управлението на средствата от Европейския съюз.
От функциите на вицепремиера и министър на правосъдието отпадат тези по координация и контрол на управлението на инструмента за предприсъединителна помощ и инструмента „Шенген”. С цел постигане на по-голяма ефективност, в състава на Съвета се включват вицепремиери и министри, отговарящи за реализирането на политики, подкрепени с финансова помощ на европейските фондове. Определя се конкретно административно звено в рамките на Централното координационно звено – дирекция „Програмиране на средствата от ЕС”, за секретариат на Съвета.
С промяната в ПМС 5/2012 отпада изискването проектите на Споразумението за партньорство и програмите да бъдат разглеждани от Съвета за развитие, като се запазва изискването те да бъдат одобрявани от Министерския съвет.
Законодателни промени предвиждат отпадане на изискването за категоризация на самостоятелните заведения за хранене и развлечения
Министерският съвет одобри предложение до Народното събрание за приемане на проект на закон за изменение и допълнение на Закона за туризма.
С предложените промени отпада изискването за категоризация на самостоятелните заведения за хранене и развлечения. Това ще допринесе за значително облекчаване на туристическия сектор, намаляване на разходите и ускоряване на процедурите за бизнеса.
Предвижда се и облекчаване на режима за регистриране на туроператори и туристически агенти като се намаляват нормативно установените срокове за представяне на услугата, изискванията за образователния ценз и трудовия стаж на управителя на съответната фирма, както и за помещението, използвано за офис.
В глава седма от Закона за туризма се създава нов раздел, свързан с организирания детски и ученически отдих и туризъм. По този начин ще бъде преодоляна съществуващата непълнота и неяснота за видовете форми на детски отдих и туризъм и за тяхната регламентация в отделна наредба към закона.
Създава се и възможност общински предприятия по смисъла на Закона за общинската собственост да могат да кандидатстват за получаване на удостоверение за извършване на туроператорска и/или туристическа агентска дейност.
Предвидени са изменения, с които се облекчават собствениците на къщи за гости по отношение изискванията на Закона за храните и регламентите от хигиенния пакет за този вид обекти.
С цел да се разпишат конкретни правила за изграждане, експлоатация и техническа безопасност на басейни и водни атракциони в туризма, за да се гарантират здравето и сигурността на техните ползватели, в законопроекта се създава правно основание за приемане на две нови наредби в посочения смисъл.
Част от предложенията целят да внесат яснота и прецизност в някои от разпоредбите на база опита от прилагането на закона от влизането му в сила до момента. Прецизират се грешни препратки или допуснати технически грешки и се отстраняват пропуски и неточности.
Преходните и заключителните разпоредби на проекта предвиждат някои изменения в отделни текстове на законите за ветеринарномедицинската дейност, за защита на растенията, за фуражите, за търговския регистър, за местните данъци и такси. Промените са продиктувани от необходимостта за оптимизиране и прецизиране на данните и документите, чието представяне се изисква от заявителите на някои административни услуги. Целта е да се намалят процедурните затруднения за бизнеса и гражданите.
Законопроектът е приет на вносител.
Съвет ПВР ще обсъжда насоките за развитие на сферата на правосъдието и вътрешните работи в ЕС след 2014 г.
Правителството одобри позициите на България за предстоящото заседание на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи”. То ще се проведе на 23 и 24 януари в Атина.
В дневния ред на заседанието е включена темата „Бъдещото развитие в областта на ПВР”, по която Гръцкото председателство е изготвило документ за дискусия въз основа на приноса на отделните държави-членки. България подкрепя изготвянето на нов стратегически документ, който да очертае насоките за развитие в сферата на правосъдието и вътрешните работи след 2014 г. и смята, че предложението на Председателството е добра основа за обсъждане на основните проблеми. Страната ни последователно е поставяла въпроса за необходимостта от правилно и ефективно въвеждане и прилагане на европейското законодателство от всички държави-членки. Българската позиция е, че оценката за прилагането на съществуващото законодателство трябва да се провежда периодично, за да се открият добрите практики.
България би подкрепила една от стратегическите насоки да бъде насочена към кодифициране на част от законодателството в гражданскоправната и наказателноправната области. Страната ни е за продължаване на работата по електронното правосъдие и стимулирането на държавите за по-широко използване на информационните технологии, което ще направи по-лесен и по-евтин достъпът на гражданите до правосъдие в трансгранични случаи.
Министрите на правосъдието ще разгледат още прилагането на Глава 5 от Регламента за защита на данните, като България подкрепя тезата, че реформата трябва да канализира и подобри механизмите за трансфер на лични данни до трети страни и международни организации при поддържане на високо ниво на защита.
Министрите на вътрешните работи ще разгледат предложен от Председателството дискусионен документ относно тероризма и граничната сигурност. В него се изразява виждането, че опазването на границите на ЕС от заплахи за сигурността на европейските граждани е предизвикателство за всички национални органи за сигурност.
Камен Михов е определен за национален член в Евроюст от България
Правителството определи заместника на главния прокурор във Върховната административна прокуратура Камен Михов за национален член в Евроюст от България. Заместник на националния член ще бъде Иванка Которова – прокурор във ВКП, а помощник – Димитър Хаджийски, прокурор в Софийската районна прокуратура. Мандатът и на тримата е четири години, считано от 12.02.2014 г.
Евроюст е специализирана структура на Европейския съюз със седалище в Хага. Създадена е през 2002 г. като орган за засилване на борбата срещу тежката престъпност. Задачата й е да подкрепя и засилва координацията и сътрудничеството между националните органи за разследване и съдебно преследване на тежката престъпност, засягаща две или повече държави-членки, или изискваща съдебно преследване върху обща основа на базата на извършените оперативни действия и на информацията, предоставена от органите на държавите-членки и от Европол.
Съставът на Евроюст включва по един национален член, командирован от всяка държава-членка, който се подпомага от един заместник и от друго лице, действащо като помощник.
Сега национален член в Евроюст е Мариана Лилова, чийто мандат изтича на 12 февруари г. г. С писмо на главния прокурор до министър-председателя е предложено, поради увеличаване на отговорностите, задачите и обема на работа, Националното бюро на Евроюст да се конституира в пълен състав и са предложени трите кандидатури.