Новини от пресслужбата на Министерски съвет
Дата на публикуване:
05.03.2014 16:26
Смолян отново ще има драматичен театър
Правителството прие постановление за преобразуване на държавни културни институти и за създаване на Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”. Постановлението ревизира действия от 2010/2011 г., довели до сливане на драматични и куклени театри на териториален принцип. Този акт ще позволи да се възстанови сценичната дейност в различни региони на страната и да се създаде възможност на аудиториите за достъп до качествена продукция.
С постановлението Кукленият театър в Силистра се преобразува в Драматично-куклен театър, а Театрално-продуцентският център „Йордан Йовков” в Добрич – в Драматичен театър „Йордан Йовков”. Това решение ще позволи в Силистра да се поставят самостоятелни театрални спектакли – дейност, реализирана в последните години единствено от ТПЦ „Йордан Йовков”. Театрите в Разград и Кърджали стават театрално-музикални центрове, което отговаря на извършваната към момента от тях дейност не само в сферата на театралното, но и на танцовото и музикално изкуство.
Създава се и нов второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на културата – Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”. Театърът в Смолян беше преобразуван през 2010 г. чрез вливане в ДТ „Масалитинов” – Пловдив. В последствие целият състав на трупата е съкратен и в региона не се извършва никаква театрална дейност.
Правителството ще приключи с приятелски споразумения три дела пред ЕСПЧ
Министерският съвет ще сключи приятелски споразумения по три дела, водени срещу България в Европейския съд по правата на човека. С акта правителството признава допуснатите нарушения и се съгласява да изплати на жалбоподателите определените от ЕСПЧ обезщетения, с което случаите се закриват.
Жалбата на Стефан Рангелов е поради отказ на Върховния касационен съд да възобнови задочно воденото срещу него наказателно производство поради унищожаване на делото. За установеното нарушение на правото на справедлив съдебен процес Стефан Рангелов ще получи обезщетение от 2392 евро.
Цветан Младенов, Боян и Илиян Илиеви и Любен Лазаров ще бъдат обезщетени с 3500 евро за нарушено право на собственост. Тяхната жалба е по повод продължаващ вече 20 години реституционен процес.
Третото дело е на руската гражданка Таджигул Бегмедова. Твърдяното нарушение се изразява в прекомерния размер на държавната такса, която е следвало да заплати за водените дела по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. През 2003 г. тя предявява искове против Прокуратурата на Република България и РДВР – Варна за изплащане на обезщетение от 100 000 лв. за вредите, произтекли от незаконното й задържане под стража за 15 дни. Според окончателното съдебно решение Прокуратурата следва да й заплати 4000 лв., а държавните такси за производството пред трите съдебни инстанции са 5880 лв. Предложението на ЕСПЧ е за понесените вреди Таджигул Бегмедова да бъде обезщетена с 2500 евро.
Дирекцията на природен парк „Шуменско плато” ще стопанисва пещера „Бисерна“
Правителството предостави за безвъзмездно управление на Дирекция на природен парк „Шуменско плато“ пещера „Бисерна“. Пещерата, която се намира шуменската местност „Солумара“, е с площ 10 420 кв. м и обем 50 000 куб. м. С промяната местността ще бъде превърната в изявен и привлекателен туристически център в североизточната част на страната. Дирекцията на природния парк е бенефициент по проект по приоритетна ос 3 „Опазване и възстановяване на биологичното разнообразие” на ОП „Околна среда”.
С друго решение правителството прехвърли на община Антоново, област Търговище, правото на собственост върху имот на ул. „Тузлушки герой“ №26 в града. Помещението от 92 кв. м се намира в сградата на общинската администрация и се използва за провеждане на заседанията на Общинския съвет. С прехвърлянето на собствеността ще се осигурят условия за по-доброто му стопанисване.
Висшите училища ще може да отпускат стипендии за постижения в научноизследователската, спортната или художественотворческата дейност
С допълнение в постановлението, което определя условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организации, правителството създаде възможност за отпускане на нов вид стипендия – за значими постижения на студентите в научноизследователската, спортната или художественотворческата дейност. За бюджетната 2014 г. ВУЗ-овете ще разполагат с близо 390 хил. лв. за този вид стипендии. Средствата са предвидени по бюджета на МОН.
Стипендиите ще бъдат отпускани от комисия, определена със заповед на ректора, като най-малко от половината от нейните членове са студенти, посочени от студентския съвет. Видът на документите, срокът за подаването им и критериите за получаване на стипендията ще се определят от съответното висше училище, съгласувано със студентския съвет.
Постановлението влиза в сила от 1 септември тази година.
Одобрени са българските позиции за два Съвета на ЕС
Правителството одобри позициите, които България ще представи на заседанията на два Съвета на Европейския съюз – по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси и по икономически и финансови въпроси. Форумите се провеждат на 10 и 11 март в Брюксел.
На срещата на министрите на труда и социалната политика е предвидено постигането на принципно съгласие по предложението за решение относно Тристранна социална среща на върха за растеж и заетост. Срещата е институционализирана през 2003 г. Тя осигурява регулярните съгласувателни процеси между Съвета, Комисията и социалните партньори и дава възможност на социалните партньори на европейско ниво да допринесат за различните компоненти на Стратегията на ЕС за растеж и заетост. Предвид значителните институционални промени, настъпили с Договора от Лисабон, се налага нова редакция на Решението на Съвета от 2003 г. относно Тристранната социална среща.
Очаква се да бъде прието и предложението за препоръка на Съвета относно рамка за качество на стажовете. Предложението представя насоки, с които да се подпомогне осигуряване на високо качество на учебното съдържание и подходящи условия на труд при провеждане на т. нар. „стажове на свободния пазар” – след завършване на образователна степен и като част от процеса на търсене на работа.
Министрите на финансите от ЕС ще обсъдят възможностите за приемане на изменение по директивата относно данъчното облагане на доходи от спестявания. ЕКОФИН ще продължи и дискусиите по Единния механизъм за преструктуриране, като ще бъдат обсъдени възможни промени в общия подход по досието с цел да бъде постигнато споразумение с Европейския парламент. В рамките на Съвета ще се състои специална среща на министрите, на която ще се обсъди работата по Междуправителственото споразумение относно Единния фонд за преструктуриране.
Правителството днес прие и доклад за резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси, което се проведе на 18 февруари в Брюксел. На него бяха приети заключения относно Годишния обзор на растежа и макроикономическите дисбаланси. Сред одобрените документи са препоръка до Европейския парламент във връзка с процедурата по освобождаване от отговорност относно изпълнението на бюджета на ЕС за 2012 г., както и заключения за определяне на основните приоритети в хода на преговорите с Европейския парламент относно бюджета на ЕС за 2015 г.
По взаимно съгласие ще бъде прекратен концесионен договор за добив на строителни материали
Правителството прие предложението на кооперация „Прогрес – 94“ по взаимно съгласие да бъде прекратен договорът за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства – строителни материали, от находище „Опака“ в област Търговище.
Договорът е сключен между кооперацията и кмета на Опака през 2007 г.
Определени са второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи
Правителството прие постановление, с което се определят второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи. Изискването е на Закона за публичните финанси, влязъл в сила от началото на тази година. С него се въвежда понятието „разпоредители с бюджет”, което заменя „разпоредители с бюджетни кредити”, използвано в отменения Закон за устройството на държавния бюджет. Съгласно Закона за нормативните актове, при отмяна на закон се налага актуализиране на нормативната уредба по прилагането му.
Второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи остават както и досега 42-ма. Това са директорите на главни дирекции „Национална полиция”, „Гранична полиция” и „Пожарна безопасност и защита на населението”, на дирекциите „Миграция”, „Международни проекти”, „Управление на собствеността и социални дейности”, „Национална система 112” и „Специализирана куриерска служба”, на специализираните административни дирекции „КИС” и „Планиране и управление на бюджета”, на Столичната и на областните дирекции на МВР, на Медицинския институт на МВР, на Института по специална техника, ректорът на Академията на МВР и председателят на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет.
Договаряме сътрудничество с Грузия в областта на опазването на околната среда
Правителството одобри проект на споразумение за сътрудничество в областта на опазването на околната среда между българското Министерство на околната среда и водите и грузинското Министерство на опазването на околната среда.
Сътрудничеството ще се осъществява по отношение на мониторинга на замърсяването и състоянието на околната среда, управлението на отпадъците, опазване на биологичното разнообразие, управление на защитените територии и развитие на екотуризъм, по въпроси, свързани с евроинтеграцията в областта на околната среда, както и по теми, отнасящи се до опазването на Черно море.
Предвижда се проучване на съществуващите механизми и на възможностите за изпълнение на съвместни проекти и програми, обмен на информация в областта на екологичното законодателство, стандарти и планове, провеждане на съвместни срещи, конференции и консултации на експертно равнище, обучение на държавни служители по въпроси в областта на околната среда и др.
Министерският съвет прие Стратегия за развитие на държавната администрация
Министерският съвет прие Стратегия за развитие на държавната администрация. Тя обхваща периода до 2020 г. и в нея са заложени основните реформи за развитието на българската администрация, която да работи по-активно в полза на хората.
Документът има четири стратегически цели. Първата е ефективното управление и върховенство на закона – създаване на устойчива нормативна рамка, ограничаване на средата за нерегламентирани и корупционни практики, подобряване на планирането и бюджетирането, подобряване на институционалната рамка, въвеждане на системи за управление и контрол на качеството. Втората цел е партньорско управление с гражданите и бизнеса – ориентирана е към постигане на ефективен диалог с гражданите и техните организации, подобряване на процесите по предоставяне на услуги и партньорство за по-добра бизнес среда в България. Трета цел е откритото и отговорно управление – насочена е към подобряване на обмена на данни и информираността на обществото, отваряне на данни, усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики, засилване на отговорността на ръководителите и служителите и спазване на етични стандарти. Четвърта цел е професионалното и експертно управление – подобряване на оценката на потребности и подбора на служителите в администрацията, на политиките за кариерно развитие, на уменията на служителите, на капацитета за участие в процеса за вземане на решения в ЕС и изпълнение на ангажиментите на България, развитие на звената за човешки ресурси.
Проектът беше обект на широк медиен и обществен интерес след публикуването му за обществено обсъждане. Най-голямо внимание и положителни отзиви са получили предложенията за въвеждане на комплексно административно обслужване, ефективност на контролната дейност и подобряване на дейността на регулаторните органи, възобновяване практиката за провеждане на централизирани конкурси за подбор на служители на експертни длъжности, въвеждане на текущи тестове, задължителни при осъществяването на конкурентен подбор за повишаване в длъжност за стимулиране на висока професионална компетентност на служителите, намаляването на броя на стратегическите документи и установяването на правила и стандарти за разработване на стратегически документи, намаляване на броя на жалбите и съдебните решения срещу административните актове и необоснованите административни решения; въвеждането на глоби за недобро или лошо изпълнение на нормативни актове и за неспазване на служебните задължения, системата за анализ на жалбите и за публикуване на списък конкретните случаи на неправомерно действие на администрацията на специална интернет страница.
В стратегията са предвидени механизми за координация, наблюдение и отчитане на изпълнението й. Вицепремиерът по икономическото развитие трябва да внесе в Министерския съвет до месец април т. г. план за изпълнението на документа.
Министерството на икономиката и енергетиката ще поеме дейностите на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата
Правителството одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за стоковите борси и тържищата и предлага на Народното събрание да го приеме. Основната промяна предвижда в Министерството на икономиката и енергетиката да преминат дейностите, възложени със Закона на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ).
Една от основните цели в управленската програма на правителството е стартиране на процеса по оптимизация на държавната администрация с цел постигане на ефикасност на публичните разходи. Предвидените промени са резултат на експертен анализ на възможностите за оптимизиране на функциите и числеността на персонала на администрациите от системата на Министерството на икономиката и енергетиката и в частност на ДКСБТ.
В обхвата на функционалната компетентност на министерството се включват издаването на лицензи, удостоверения за регистрация, разрешителни за внос и износ, провеждане на превантивен и последващ контрол върху изпълнението на задълженията на получателите на лицензи, а също така прилагане на мерките на търговската политика, свързани с вноса и износа на стоки от и на територията на България, както и администрирането на регулаторни режими за прилагането на задължителни нетарифни мерки в рамките на Европейския съюз, свързани с количествените ограничения на търговията с трети страни.
В законопроекта са предвидени и изменения в действащи разпоредби с цел засилване на контролните функции на организаторите на стокови тържища и на пазарите на производителите по отношение на качеството на продаваните храни, както и за осигуряване на възможност за проследяване във всеки един момент на реализацията на дадена стока – от момента на постъпването й на тържището или пазара до закупуването й от краен потребител.
Предвидени са и промени, които са насочени към защита на потребителите от продажба на небезопасни за здравето им стоки като се осигурява възможност преди и към момента на осъществяване на съответна сделка да им бъдат предоставени придружаващите стоката документи. Редакции в съществуващи текстове гарантират прозрачност по отношение на цените на хранителните стоки и защита на фискалния интерес на държавата.
Законопроектът и мотивите към него бяха публикувани за обществено обсъждане в интернет страницата на МИЕ http://www.mi.government.bg/bg/news/mie-predlaga-za-obshtestveno-obsajdane-proekt-na-zid-na-zakona-za-stokovite-borsi-i-tarjishtata-1508.html.
В храните за кърмачета ще може да се включва и козе мляко
Правителството одобри промени в Наредбата за изискванията към състава, характеристиките и наименованията на храните за кърмачета и преходните храни, с които се въвеждат разпоредбите на Директива 2013/46/ЕС за изменение на изискванията към белтъците в тези храни.
Основната промяна е свързана с въвеждане на възможността в храните за кърмачета и преходните храни да се използват белтъци на козето мляко. Досега този вид храни се изготвяха само на базата на белтъци на кравето мляко, белтъчни изолати от соя и белтъчен хидролизат.
Промяната в директивата е направена на базата на научно становище на Европейския орган за безопасност на храните.
Заявленията за отпускане на пенсии ще могат да се подават и по електронен път
Правителството одобри промени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, които привеждат нормативния акт в съответствие с влезлите в сила от началото на годината изменения в Кодекса за социално осигуряване.
Голяма част от промените в Наредбата регламентират електронизирането на административните услуги, предлагани от НОИ. Създава се допълнителна възможност заявленията за отпускане на пенсии и добавки към тях, както и заявления за преизчисляване на пенсии за придобит допълнителен осигурителен стаж и осигурителен доход след пенсионирането да бъдат подавани и по електронен път.
Определя се редът за представянето на документи за доход, получен в друга държава, при преценка на правото за социална пенсия за старост. Уточнява се процентът на загубена работоспособност на членовете на семейството, които са навършили 18-годишна възраст и са неработоспособни, при определяне на годишния доход на член от семейството – с определена от ТЕЛК (НЕЛК) 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане.
Изменят се и разпоредбите, свързани с промените в Кодекса за социално осигуряване по отношение на условията за пенсиониране – замразяването през 2014 г. на нарастването на възрастта и осигурителния стаж за придобиване право на пенсия, отпадането на възрастта за придобиване право на пенсия от военнослужещите, спирането на увеличаването на необходимия учителски осигурителен стаж за придобиване право на пенсия от Учителския пенсионен фонд.
Предлагат се нови разпоредби, свързани с изплащането на наследствени пенсии на деца, които учат след навършване на 18-годишна възраст, като са обхванати различни хипотези – прекъсване на обучението поради слаб успех или незаверен семестър, отписване/отстраняване от учебното заведение, периодите на полагане на държавни зрелостни изпити и т. н.
Правителството измени и Наредбата за реда за съобщаване, регистриране, потвърждаване, обжалване и отчитане на професионалните болести, отново във връзка с промените в КСО. От Наредбата отпада задължението на осигурителите да представят в съответното териториално поделение на НОИ от продълженията на болничния лист за трудова злополука или професионална болест.
В политическия кабинет на областния управител на Силистра е включен и служител за връзки с обществеността
С промяна в едно от приложенията към Устройствения правилник на областните администрации, правителството включи в политическия кабинет на областния управител на Силистра и служител за връзки с обществеността. Целта е да се подпомогне областния управител при организирането, планирането и осъществяването на връзките му с медиите, гражданите, неправителствените организации.
Промяната е в рамките на утвърдената обща численост на областната администрация на Силистра.
С постановлението е поправена и техническа грешка и в приложението за структурата на областната администрация на област Варна, в което е пропуснато изписването на длъжността на главния секретар.
Изпълнителна агенция „Медицински одит“ е с нова структура, която ще гарантира спазването на правата на пациентите
Правителството прие нов Устройствен правилник на Изпълнителната агенция „Медицински одит“. С него Агенцията се преструктурира и се актуализират функциите й, за да се гарантира спазването на правата на пациентите и подобряване на условията за тяхната безопасност при предоставяне на медицинска помощ.
Създава се самостоятелна дирекция „Контрол върху медицинското обслужване в лечебните заведения”. Нейните функции са свързани с извършването на проверки за съответствието на структурата, управлението, дейността и организацията на медицинското обслужване в лечебните заведения.
Структурира се дирекция „Контрол по спазване правата на пациентите”. Необходимостта от подобно самостоятелно звено се доказва от факта, че от създаването й през 2010 г. до този момент се наблюдава постоянен ръст на постъпващите жалби и сигнали, свързани с нарушаване правата на пациентите и неудовлетвореност от оказаната медицинска помощ. Функциите на дирекцията са насочени изцяло към разглеждане на жалбите и извършване на съответните проверки.
Създава се самостоятелна дирекция „Контрол на здравните дейности и услуги, осигурявани от НЗОК и застрахователните дружества”. Основната й задача е да следи за осигуряване от НЗОК на предоставянето на основния пакет от здравни дейности, гарантирани от бюджета на Касата, както и за осигуряването от застрахователите.
За оптималното обезпечаване на функциите на агенцията се предлага увеличаване на щатната й численост с 15 бройки, които ще бъдат осигурени чрез намаляване на щатната численост на други административни структури, второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на здравеопазването.
С постановлението се извършват и промени в Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването. Предлага се детайлизиране на функциите на главния държавен здравен инспектор съобразно действащото законодателство. Прецизират се функциите на дирекции „Административни дейности”, „Връзки с обществеността”, „Управление на медицинските дейности”, „Здравна политика”.
От системата на Министерството на здравеопазването се намаляват щатни бройки, определени за заемане основно на длъжности с административни функции – числеността на регионалните здравни инспекции се намалява с 60 щатни бройки, на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти – с пет щатни бройки, на Изпълнителната агенция по лекарствата – с един щат, на Националния център по обществено здраве и анализи – с 13 щатни бройки, а на Националния център по заразни и паразитни болести и Националния център по радиобиология и радиационна защита – с по 12 щатни бройки.
Правителството предлага отмяна на Закона за публично-частното партньорство
Министерският съвет предлага на Народното събрание да отмени Закона за публично-частното партньорство. Причината е, че той не дава никакви специални условия за облекчаване на инвестиционния процес в държавата, а го затруднява. В него е възприет ограничителен подход, като изрично са посочени дейностите от обществен интерес, в които може да се реализират проекти на принципа на публично-частното партньорство – обекти на техническата инфраструктура, на социалната инфраструктура и на зелената система.
Действащата нормативна уредба на ПЧП в България е съобразена принципно с европейските изисквания, но не са налице достатъчно механизми, които да гарантират съответствието между държавните и общинските приоритети в тази област. Това затруднява единното планиране и приемане на обща концепция за ПЧП като допълващо към фондовете от ЕС средство за финансиране и осъществяване на дейности в техническата и социалната инфраструктури. В определени случаи дейността на институциите се блокира, което създава проблеми за реализиране на големи инфраструктурни проекти. Макар Законът да е в сила от началото на 2013 г., до момента на практика не са осъществени значителни ПЧП проекти – подзаконовата рамка е недостатъчно разработена и не позволява практическото осъществяване на проектите, не са предвидени достатъчно стимули за инициатива от страна на заинтересовани лица (т. нар. инициатива от частен партньор), не са разписани подробно критериите за включване на ПЧП проектите в стратегическите документи за планиране (Националната програма и Оперативния план за държавни ПЧП и общински планове за развитие и програми за реализация на общински ПЧП ) и т.н.
Отмяната на Закона за ПЧП е наложителна с оглед насърчаване на инвестиционния процес и ангажиране на потенциала на бизнеса. Тя няма да създаде пречки за реализиране на публично-частни партньорства. Големите инфраструктурни проекти – републикански пътища, пристанища и летища, съгласно Конституцията и специалните закони могат да се отдават само на концесия. По своята същност концесията е и вид ПЧП. В специалните закони – за пътищата, за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, за гражданското въздухоплаване, за водите, са разписани подробни процедури за избор на партньор, гарантиращи спазването на принципите за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност на всички участници в процедурата и недопускане на дискриминация. По отношение на малките инфраструктурни проекти също могат да се прилагат както специалните закони, така и законите за обществените поръчки и за концесиите.
Агенция „Митници” е с нов устройствен правилник
Правителството прие нов устройствен правилник на Агенция „Митници”. Целта му е да се подобри работата на ведомството, да се повиши ефективността на контролните му функции и събираемостта на публичните държавни вземания. С промените се оптимизират функциите на дирекциите в Централното митническо управление и митниците във връзка с новата роля на митническите органи за гарантиране на сигурността и безопасността на външните граници на Европейския съюз. Устройственият правилник е съобразен и с основните цели, формулирани от Европейската комисия в Общата стратегия за развитието на митническия съюз на ЕС 2020.
За правилното планиране и поставяне на задачите за изпълнение пред митническата администрация са реорганизирани дейностите, свързани с извършването на анализи и прогнози като са добавени функции на всички компетентни дирекции в този процес. Във връзка с осъществяването на контрола на територията на страната върху производството, складирането, движението и облагането на акцизните стоки се прецизират компетенциите на дирекциите „Акцизи”, „Митническо разузнаване и разследване” и „Последващ контрол”. Основната цел е в активен диалог с икономическите оператори и гражданите да се гарантира установяването на единна практика при прилагането на митническото и акцизното законодателство. Засилват се и функциите на дирекциите „Митническо разузнаване и разследване” и „Последващ контрол” по отношение на сътрудничеството с правоохранителните и правоприлагащите органи за постигане на по-ефективни резултати в борбата срещу митническите и акцизните нарушения.
По препоръка на Световната митническа организация и на ЕК се създава самостоятелна дирекция „Професионални стандарти и контрол”, която ще събира и анализира информация и ще осъществява пряк контрол върху дейността на митническата администрация. Целта е да се постигне по-добра координация на работата и превенция и противодействие на неправомерни деяния на митнически служители.
С постановлението за приемане на устройствения правилник се прецизират наименованията на длъжностите, като се отчита спецификата на дейността на Агенция „Митници”. Предвижда се и допълнение в Класификатора на длъжностите в администрацията, като се добавя длъжността „държавен експерт” в Агенцията.
Преструктурирана е администрацията в системата на МОСВ
Правителството одобри промени в три нормативни акта, с които се преструктурира и оптимизира администрацията в системата на Министерството на околната среда и водите.
С промените броят на служителите в МОСВ се намалява от 436 на 413. Функциите на дирекция „Европейски и международни проекти”, която се закрива, се поемат от дирекциите „Координация по въпросите на ЕС и международно сътрудничество” и „Управление на отпадъците и опазване на почвите”. Преструктурирането на административни звена и на щатни бройки е обусловено от намалелите ангажименти по Програма ИСПА и подобряването на организацията на работа на администрацията.
Функциите на дирекциите „Кохезионна политика за околна среда” и дирекция „Фондове на Европейския съюз за околна среда” се обединяват в новосъздадената Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда”. Главната дирекция е управляващ орган на ОПОС за настоящия и следващия програмен период.
В администрацията на Изпълнителната агенция по околна среда се осъществява преразпределение в щатната численост на персонала. Предвижда се изпълнителният директор да се подпомага от заместник изпълнителен директор. Урежда се възможност изпълнителният директор със заповед да създава дирекционен съвет и експертен екологичен съвет, които имат за цел да го подпомагат при изготвянето на проекти на нормативни актове и вземането на организационни решения. Измененията са свързани и с прецизиране на текстове и привеждането им в съответствие с действащата нормативна уредба по опазване на околната среда.
С цел предотвратяване на трудности и пречки пред бизнеса и гражданите във връзка с предоставяните административни услуги и за по-голяма ефективност на контролната дейност, числеността на РИОСВ-Монтана е увеличена с една щатна бройка за сметка на Регионалната лаборатория във Враца.
Междуведомствена работна група ще предложи мерки за по-ефикасен контрол на техническото състояние на язовири и хидротехнически съоръжения
Правителството одобри доклад на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев и на министъра на околната среда и водите Искра Михайлова за извършения през 2013 г. мониторинг за предотвратяване или ограничаване на последиците от вредното въздействие на водите.
В изпълнение на заповед на министър-председателя експерти от министерствата на икономиката и енергетиката, на земеделието и храните, на околната среда и водите, на вътрешните работи, от държавните дружества, стопанисващи язовири, и от областните администрации, са извършили през миналата година двукратен мониторинг на хидротехнически съоръжения – през пролетта е проверено техническото състояние и аварийното планиране на 2330 съоръжения, а през есента – на 2586. Съставени са общо 1621 констативни акта, в които са дадени предписания за подобряване на състоянието на водните обекти и на аварийното планиране.
Най-важните изводи от направения анализ сочат, че комплексните и значими язовири по смисъла на Закона за водите, с малки изключения, са в изправно състояние и могат да се експлоатират без ограничения. Броят на язовирите, стопанисвани и експлоатирани от „Напоителни системи” ЕАД към МЗХ, които са в изправно техническо състояние и могат да се експлоатират без ограничения, е намалял с 6% през 2013 г. в сравнение с 2012 г. – от 75% на 69%. Основна причина за това е ограниченият финансов ресурс.
Анализът показва също, че местните власти не успяват да поддържат язовирите – общинска собственост, в изправно техническо състояние поради недостиг на средства и липсата на специалисти с необходимата квалификация. Броят на язовирните стени в предаварийно състояние нараства до 68 през 2013 г. Това са основно малки язовири, предназначени за напояване. Юридическите лица и едноличните търговци, ползватели и собственици на язовири, хвостохранилища и шламохранилища, не са изградили или не поддържат локални системи за оповестяване на населението в застрашените населени места, каквото изискването на Закона за защита при бедствия. За много от водните обекти не са съставени технически паспорти. Установени са участъци от диги извън населените места в неизправно състояние. Повечето от предписанията, дадени от междуведомствените комисии по време на пролетния и есенния мониторинг, не се изпълняват от собственика/концесионера.
Направените в доклада препоръки са свързани с ускоряване процеса на паспортизация на водните обекти, включване в устройствените планове на дългосрочни мерки за намаляване на риска от наводнения, осигуряване на повече средства, допълнителен персонал и техника за целогодишно почистване на речните диги.
За предотвратяване или ограничаване на последиците от вредното въздействие на водите правителството реши да бъде създадена междуведомствена работна група. Задачите й са да извърши преглед на нормативната уредба и да предложи изменения в нея, включително създаването на единен национален контролен орган, за да се постигне по-ефикасен контрол на техническото състояние на водно-стопанските системи и хидротехническите съоръжения.
Правителството прие постановление за преобразуване на държавни културни институти и за създаване на Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”. Постановлението ревизира действия от 2010/2011 г., довели до сливане на драматични и куклени театри на териториален принцип. Този акт ще позволи да се възстанови сценичната дейност в различни региони на страната и да се създаде възможност на аудиториите за достъп до качествена продукция.
С постановлението Кукленият театър в Силистра се преобразува в Драматично-куклен театър, а Театрално-продуцентският център „Йордан Йовков” в Добрич – в Драматичен театър „Йордан Йовков”. Това решение ще позволи в Силистра да се поставят самостоятелни театрални спектакли – дейност, реализирана в последните години единствено от ТПЦ „Йордан Йовков”. Театрите в Разград и Кърджали стават театрално-музикални центрове, което отговаря на извършваната към момента от тях дейност не само в сферата на театралното, но и на танцовото и музикално изкуство.
Създава се и нов второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на културата – Родопски драматичен театър „Николай Хайтов”. Театърът в Смолян беше преобразуван през 2010 г. чрез вливане в ДТ „Масалитинов” – Пловдив. В последствие целият състав на трупата е съкратен и в региона не се извършва никаква театрална дейност.
Правителството ще приключи с приятелски споразумения три дела пред ЕСПЧ
Министерският съвет ще сключи приятелски споразумения по три дела, водени срещу България в Европейския съд по правата на човека. С акта правителството признава допуснатите нарушения и се съгласява да изплати на жалбоподателите определените от ЕСПЧ обезщетения, с което случаите се закриват.
Жалбата на Стефан Рангелов е поради отказ на Върховния касационен съд да възобнови задочно воденото срещу него наказателно производство поради унищожаване на делото. За установеното нарушение на правото на справедлив съдебен процес Стефан Рангелов ще получи обезщетение от 2392 евро.
Цветан Младенов, Боян и Илиян Илиеви и Любен Лазаров ще бъдат обезщетени с 3500 евро за нарушено право на собственост. Тяхната жалба е по повод продължаващ вече 20 години реституционен процес.
Третото дело е на руската гражданка Таджигул Бегмедова. Твърдяното нарушение се изразява в прекомерния размер на държавната такса, която е следвало да заплати за водените дела по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. През 2003 г. тя предявява искове против Прокуратурата на Република България и РДВР – Варна за изплащане на обезщетение от 100 000 лв. за вредите, произтекли от незаконното й задържане под стража за 15 дни. Според окончателното съдебно решение Прокуратурата следва да й заплати 4000 лв., а държавните такси за производството пред трите съдебни инстанции са 5880 лв. Предложението на ЕСПЧ е за понесените вреди Таджигул Бегмедова да бъде обезщетена с 2500 евро.
Дирекцията на природен парк „Шуменско плато” ще стопанисва пещера „Бисерна“
Правителството предостави за безвъзмездно управление на Дирекция на природен парк „Шуменско плато“ пещера „Бисерна“. Пещерата, която се намира шуменската местност „Солумара“, е с площ 10 420 кв. м и обем 50 000 куб. м. С промяната местността ще бъде превърната в изявен и привлекателен туристически център в североизточната част на страната. Дирекцията на природния парк е бенефициент по проект по приоритетна ос 3 „Опазване и възстановяване на биологичното разнообразие” на ОП „Околна среда”.
С друго решение правителството прехвърли на община Антоново, област Търговище, правото на собственост върху имот на ул. „Тузлушки герой“ №26 в града. Помещението от 92 кв. м се намира в сградата на общинската администрация и се използва за провеждане на заседанията на Общинския съвет. С прехвърлянето на собствеността ще се осигурят условия за по-доброто му стопанисване.
Висшите училища ще може да отпускат стипендии за постижения в научноизследователската, спортната или художественотворческата дейност
С допълнение в постановлението, което определя условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организации, правителството създаде възможност за отпускане на нов вид стипендия – за значими постижения на студентите в научноизследователската, спортната или художественотворческата дейност. За бюджетната 2014 г. ВУЗ-овете ще разполагат с близо 390 хил. лв. за този вид стипендии. Средствата са предвидени по бюджета на МОН.
Стипендиите ще бъдат отпускани от комисия, определена със заповед на ректора, като най-малко от половината от нейните членове са студенти, посочени от студентския съвет. Видът на документите, срокът за подаването им и критериите за получаване на стипендията ще се определят от съответното висше училище, съгласувано със студентския съвет.
Постановлението влиза в сила от 1 септември тази година.
Одобрени са българските позиции за два Съвета на ЕС
Правителството одобри позициите, които България ще представи на заседанията на два Съвета на Европейския съюз – по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси и по икономически и финансови въпроси. Форумите се провеждат на 10 и 11 март в Брюксел.
На срещата на министрите на труда и социалната политика е предвидено постигането на принципно съгласие по предложението за решение относно Тристранна социална среща на върха за растеж и заетост. Срещата е институционализирана през 2003 г. Тя осигурява регулярните съгласувателни процеси между Съвета, Комисията и социалните партньори и дава възможност на социалните партньори на европейско ниво да допринесат за различните компоненти на Стратегията на ЕС за растеж и заетост. Предвид значителните институционални промени, настъпили с Договора от Лисабон, се налага нова редакция на Решението на Съвета от 2003 г. относно Тристранната социална среща.
Очаква се да бъде прието и предложението за препоръка на Съвета относно рамка за качество на стажовете. Предложението представя насоки, с които да се подпомогне осигуряване на високо качество на учебното съдържание и подходящи условия на труд при провеждане на т. нар. „стажове на свободния пазар” – след завършване на образователна степен и като част от процеса на търсене на работа.
Министрите на финансите от ЕС ще обсъдят възможностите за приемане на изменение по директивата относно данъчното облагане на доходи от спестявания. ЕКОФИН ще продължи и дискусиите по Единния механизъм за преструктуриране, като ще бъдат обсъдени възможни промени в общия подход по досието с цел да бъде постигнато споразумение с Европейския парламент. В рамките на Съвета ще се състои специална среща на министрите, на която ще се обсъди работата по Междуправителственото споразумение относно Единния фонд за преструктуриране.
Правителството днес прие и доклад за резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси, което се проведе на 18 февруари в Брюксел. На него бяха приети заключения относно Годишния обзор на растежа и макроикономическите дисбаланси. Сред одобрените документи са препоръка до Европейския парламент във връзка с процедурата по освобождаване от отговорност относно изпълнението на бюджета на ЕС за 2012 г., както и заключения за определяне на основните приоритети в хода на преговорите с Европейския парламент относно бюджета на ЕС за 2015 г.
По взаимно съгласие ще бъде прекратен концесионен договор за добив на строителни материали
Правителството прие предложението на кооперация „Прогрес – 94“ по взаимно съгласие да бъде прекратен договорът за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства – строителни материали, от находище „Опака“ в област Търговище.
Договорът е сключен между кооперацията и кмета на Опака през 2007 г.
Определени са второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи
Правителството прие постановление, с което се определят второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи. Изискването е на Закона за публичните финанси, влязъл в сила от началото на тази година. С него се въвежда понятието „разпоредители с бюджет”, което заменя „разпоредители с бюджетни кредити”, използвано в отменения Закон за устройството на държавния бюджет. Съгласно Закона за нормативните актове, при отмяна на закон се налага актуализиране на нормативната уредба по прилагането му.
Второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на вътрешните работи остават както и досега 42-ма. Това са директорите на главни дирекции „Национална полиция”, „Гранична полиция” и „Пожарна безопасност и защита на населението”, на дирекциите „Миграция”, „Международни проекти”, „Управление на собствеността и социални дейности”, „Национална система 112” и „Специализирана куриерска служба”, на специализираните административни дирекции „КИС” и „Планиране и управление на бюджета”, на Столичната и на областните дирекции на МВР, на Медицинския институт на МВР, на Института по специална техника, ректорът на Академията на МВР и председателят на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет.
Договаряме сътрудничество с Грузия в областта на опазването на околната среда
Правителството одобри проект на споразумение за сътрудничество в областта на опазването на околната среда между българското Министерство на околната среда и водите и грузинското Министерство на опазването на околната среда.
Сътрудничеството ще се осъществява по отношение на мониторинга на замърсяването и състоянието на околната среда, управлението на отпадъците, опазване на биологичното разнообразие, управление на защитените територии и развитие на екотуризъм, по въпроси, свързани с евроинтеграцията в областта на околната среда, както и по теми, отнасящи се до опазването на Черно море.
Предвижда се проучване на съществуващите механизми и на възможностите за изпълнение на съвместни проекти и програми, обмен на информация в областта на екологичното законодателство, стандарти и планове, провеждане на съвместни срещи, конференции и консултации на експертно равнище, обучение на държавни служители по въпроси в областта на околната среда и др.
Министерският съвет прие Стратегия за развитие на държавната администрация
Министерският съвет прие Стратегия за развитие на държавната администрация. Тя обхваща периода до 2020 г. и в нея са заложени основните реформи за развитието на българската администрация, която да работи по-активно в полза на хората.
Документът има четири стратегически цели. Първата е ефективното управление и върховенство на закона – създаване на устойчива нормативна рамка, ограничаване на средата за нерегламентирани и корупционни практики, подобряване на планирането и бюджетирането, подобряване на институционалната рамка, въвеждане на системи за управление и контрол на качеството. Втората цел е партньорско управление с гражданите и бизнеса – ориентирана е към постигане на ефективен диалог с гражданите и техните организации, подобряване на процесите по предоставяне на услуги и партньорство за по-добра бизнес среда в България. Трета цел е откритото и отговорно управление – насочена е към подобряване на обмена на данни и информираността на обществото, отваряне на данни, усъвършенстване на мониторинга и оценката на провежданите политики, засилване на отговорността на ръководителите и служителите и спазване на етични стандарти. Четвърта цел е професионалното и експертно управление – подобряване на оценката на потребности и подбора на служителите в администрацията, на политиките за кариерно развитие, на уменията на служителите, на капацитета за участие в процеса за вземане на решения в ЕС и изпълнение на ангажиментите на България, развитие на звената за човешки ресурси.
Проектът беше обект на широк медиен и обществен интерес след публикуването му за обществено обсъждане. Най-голямо внимание и положителни отзиви са получили предложенията за въвеждане на комплексно административно обслужване, ефективност на контролната дейност и подобряване на дейността на регулаторните органи, възобновяване практиката за провеждане на централизирани конкурси за подбор на служители на експертни длъжности, въвеждане на текущи тестове, задължителни при осъществяването на конкурентен подбор за повишаване в длъжност за стимулиране на висока професионална компетентност на служителите, намаляването на броя на стратегическите документи и установяването на правила и стандарти за разработване на стратегически документи, намаляване на броя на жалбите и съдебните решения срещу административните актове и необоснованите административни решения; въвеждането на глоби за недобро или лошо изпълнение на нормативни актове и за неспазване на служебните задължения, системата за анализ на жалбите и за публикуване на списък конкретните случаи на неправомерно действие на администрацията на специална интернет страница.
В стратегията са предвидени механизми за координация, наблюдение и отчитане на изпълнението й. Вицепремиерът по икономическото развитие трябва да внесе в Министерския съвет до месец април т. г. план за изпълнението на документа.
Министерството на икономиката и енергетиката ще поеме дейностите на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата
Правителството одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за стоковите борси и тържищата и предлага на Народното събрание да го приеме. Основната промяна предвижда в Министерството на икономиката и енергетиката да преминат дейностите, възложени със Закона на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ).
Една от основните цели в управленската програма на правителството е стартиране на процеса по оптимизация на държавната администрация с цел постигане на ефикасност на публичните разходи. Предвидените промени са резултат на експертен анализ на възможностите за оптимизиране на функциите и числеността на персонала на администрациите от системата на Министерството на икономиката и енергетиката и в частност на ДКСБТ.
В обхвата на функционалната компетентност на министерството се включват издаването на лицензи, удостоверения за регистрация, разрешителни за внос и износ, провеждане на превантивен и последващ контрол върху изпълнението на задълженията на получателите на лицензи, а също така прилагане на мерките на търговската политика, свързани с вноса и износа на стоки от и на територията на България, както и администрирането на регулаторни режими за прилагането на задължителни нетарифни мерки в рамките на Европейския съюз, свързани с количествените ограничения на търговията с трети страни.
В законопроекта са предвидени и изменения в действащи разпоредби с цел засилване на контролните функции на организаторите на стокови тържища и на пазарите на производителите по отношение на качеството на продаваните храни, както и за осигуряване на възможност за проследяване във всеки един момент на реализацията на дадена стока – от момента на постъпването й на тържището или пазара до закупуването й от краен потребител.
Предвидени са и промени, които са насочени към защита на потребителите от продажба на небезопасни за здравето им стоки като се осигурява възможност преди и към момента на осъществяване на съответна сделка да им бъдат предоставени придружаващите стоката документи. Редакции в съществуващи текстове гарантират прозрачност по отношение на цените на хранителните стоки и защита на фискалния интерес на държавата.
Законопроектът и мотивите към него бяха публикувани за обществено обсъждане в интернет страницата на МИЕ http://www.mi.government.bg/bg/news/mie-predlaga-za-obshtestveno-obsajdane-proekt-na-zid-na-zakona-za-stokovite-borsi-i-tarjishtata-1508.html.
В храните за кърмачета ще може да се включва и козе мляко
Правителството одобри промени в Наредбата за изискванията към състава, характеристиките и наименованията на храните за кърмачета и преходните храни, с които се въвеждат разпоредбите на Директива 2013/46/ЕС за изменение на изискванията към белтъците в тези храни.
Основната промяна е свързана с въвеждане на възможността в храните за кърмачета и преходните храни да се използват белтъци на козето мляко. Досега този вид храни се изготвяха само на базата на белтъци на кравето мляко, белтъчни изолати от соя и белтъчен хидролизат.
Промяната в директивата е направена на базата на научно становище на Европейския орган за безопасност на храните.
Заявленията за отпускане на пенсии ще могат да се подават и по електронен път
Правителството одобри промени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, които привеждат нормативния акт в съответствие с влезлите в сила от началото на годината изменения в Кодекса за социално осигуряване.
Голяма част от промените в Наредбата регламентират електронизирането на административните услуги, предлагани от НОИ. Създава се допълнителна възможност заявленията за отпускане на пенсии и добавки към тях, както и заявления за преизчисляване на пенсии за придобит допълнителен осигурителен стаж и осигурителен доход след пенсионирането да бъдат подавани и по електронен път.
Определя се редът за представянето на документи за доход, получен в друга държава, при преценка на правото за социална пенсия за старост. Уточнява се процентът на загубена работоспособност на членовете на семейството, които са навършили 18-годишна възраст и са неработоспособни, при определяне на годишния доход на член от семейството – с определена от ТЕЛК (НЕЛК) 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане.
Изменят се и разпоредбите, свързани с промените в Кодекса за социално осигуряване по отношение на условията за пенсиониране – замразяването през 2014 г. на нарастването на възрастта и осигурителния стаж за придобиване право на пенсия, отпадането на възрастта за придобиване право на пенсия от военнослужещите, спирането на увеличаването на необходимия учителски осигурителен стаж за придобиване право на пенсия от Учителския пенсионен фонд.
Предлагат се нови разпоредби, свързани с изплащането на наследствени пенсии на деца, които учат след навършване на 18-годишна възраст, като са обхванати различни хипотези – прекъсване на обучението поради слаб успех или незаверен семестър, отписване/отстраняване от учебното заведение, периодите на полагане на държавни зрелостни изпити и т. н.
Правителството измени и Наредбата за реда за съобщаване, регистриране, потвърждаване, обжалване и отчитане на професионалните болести, отново във връзка с промените в КСО. От Наредбата отпада задължението на осигурителите да представят в съответното териториално поделение на НОИ от продълженията на болничния лист за трудова злополука или професионална болест.
В политическия кабинет на областния управител на Силистра е включен и служител за връзки с обществеността
С промяна в едно от приложенията към Устройствения правилник на областните администрации, правителството включи в политическия кабинет на областния управител на Силистра и служител за връзки с обществеността. Целта е да се подпомогне областния управител при организирането, планирането и осъществяването на връзките му с медиите, гражданите, неправителствените организации.
Промяната е в рамките на утвърдената обща численост на областната администрация на Силистра.
С постановлението е поправена и техническа грешка и в приложението за структурата на областната администрация на област Варна, в което е пропуснато изписването на длъжността на главния секретар.
Изпълнителна агенция „Медицински одит“ е с нова структура, която ще гарантира спазването на правата на пациентите
Правителството прие нов Устройствен правилник на Изпълнителната агенция „Медицински одит“. С него Агенцията се преструктурира и се актуализират функциите й, за да се гарантира спазването на правата на пациентите и подобряване на условията за тяхната безопасност при предоставяне на медицинска помощ.
Създава се самостоятелна дирекция „Контрол върху медицинското обслужване в лечебните заведения”. Нейните функции са свързани с извършването на проверки за съответствието на структурата, управлението, дейността и организацията на медицинското обслужване в лечебните заведения.
Структурира се дирекция „Контрол по спазване правата на пациентите”. Необходимостта от подобно самостоятелно звено се доказва от факта, че от създаването й през 2010 г. до този момент се наблюдава постоянен ръст на постъпващите жалби и сигнали, свързани с нарушаване правата на пациентите и неудовлетвореност от оказаната медицинска помощ. Функциите на дирекцията са насочени изцяло към разглеждане на жалбите и извършване на съответните проверки.
Създава се самостоятелна дирекция „Контрол на здравните дейности и услуги, осигурявани от НЗОК и застрахователните дружества”. Основната й задача е да следи за осигуряване от НЗОК на предоставянето на основния пакет от здравни дейности, гарантирани от бюджета на Касата, както и за осигуряването от застрахователите.
За оптималното обезпечаване на функциите на агенцията се предлага увеличаване на щатната й численост с 15 бройки, които ще бъдат осигурени чрез намаляване на щатната численост на други административни структури, второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на здравеопазването.
С постановлението се извършват и промени в Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването. Предлага се детайлизиране на функциите на главния държавен здравен инспектор съобразно действащото законодателство. Прецизират се функциите на дирекции „Административни дейности”, „Връзки с обществеността”, „Управление на медицинските дейности”, „Здравна политика”.
От системата на Министерството на здравеопазването се намаляват щатни бройки, определени за заемане основно на длъжности с административни функции – числеността на регионалните здравни инспекции се намалява с 60 щатни бройки, на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти – с пет щатни бройки, на Изпълнителната агенция по лекарствата – с един щат, на Националния център по обществено здраве и анализи – с 13 щатни бройки, а на Националния център по заразни и паразитни болести и Националния център по радиобиология и радиационна защита – с по 12 щатни бройки.
Правителството предлага отмяна на Закона за публично-частното партньорство
Министерският съвет предлага на Народното събрание да отмени Закона за публично-частното партньорство. Причината е, че той не дава никакви специални условия за облекчаване на инвестиционния процес в държавата, а го затруднява. В него е възприет ограничителен подход, като изрично са посочени дейностите от обществен интерес, в които може да се реализират проекти на принципа на публично-частното партньорство – обекти на техническата инфраструктура, на социалната инфраструктура и на зелената система.
Действащата нормативна уредба на ПЧП в България е съобразена принципно с европейските изисквания, но не са налице достатъчно механизми, които да гарантират съответствието между държавните и общинските приоритети в тази област. Това затруднява единното планиране и приемане на обща концепция за ПЧП като допълващо към фондовете от ЕС средство за финансиране и осъществяване на дейности в техническата и социалната инфраструктури. В определени случаи дейността на институциите се блокира, което създава проблеми за реализиране на големи инфраструктурни проекти. Макар Законът да е в сила от началото на 2013 г., до момента на практика не са осъществени значителни ПЧП проекти – подзаконовата рамка е недостатъчно разработена и не позволява практическото осъществяване на проектите, не са предвидени достатъчно стимули за инициатива от страна на заинтересовани лица (т. нар. инициатива от частен партньор), не са разписани подробно критериите за включване на ПЧП проектите в стратегическите документи за планиране (Националната програма и Оперативния план за държавни ПЧП и общински планове за развитие и програми за реализация на общински ПЧП ) и т.н.
Отмяната на Закона за ПЧП е наложителна с оглед насърчаване на инвестиционния процес и ангажиране на потенциала на бизнеса. Тя няма да създаде пречки за реализиране на публично-частни партньорства. Големите инфраструктурни проекти – републикански пътища, пристанища и летища, съгласно Конституцията и специалните закони могат да се отдават само на концесия. По своята същност концесията е и вид ПЧП. В специалните закони – за пътищата, за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, за гражданското въздухоплаване, за водите, са разписани подробни процедури за избор на партньор, гарантиращи спазването на принципите за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност на всички участници в процедурата и недопускане на дискриминация. По отношение на малките инфраструктурни проекти също могат да се прилагат както специалните закони, така и законите за обществените поръчки и за концесиите.
Агенция „Митници” е с нов устройствен правилник
Правителството прие нов устройствен правилник на Агенция „Митници”. Целта му е да се подобри работата на ведомството, да се повиши ефективността на контролните му функции и събираемостта на публичните държавни вземания. С промените се оптимизират функциите на дирекциите в Централното митническо управление и митниците във връзка с новата роля на митническите органи за гарантиране на сигурността и безопасността на външните граници на Европейския съюз. Устройственият правилник е съобразен и с основните цели, формулирани от Европейската комисия в Общата стратегия за развитието на митническия съюз на ЕС 2020.
За правилното планиране и поставяне на задачите за изпълнение пред митническата администрация са реорганизирани дейностите, свързани с извършването на анализи и прогнози като са добавени функции на всички компетентни дирекции в този процес. Във връзка с осъществяването на контрола на територията на страната върху производството, складирането, движението и облагането на акцизните стоки се прецизират компетенциите на дирекциите „Акцизи”, „Митническо разузнаване и разследване” и „Последващ контрол”. Основната цел е в активен диалог с икономическите оператори и гражданите да се гарантира установяването на единна практика при прилагането на митническото и акцизното законодателство. Засилват се и функциите на дирекциите „Митническо разузнаване и разследване” и „Последващ контрол” по отношение на сътрудничеството с правоохранителните и правоприлагащите органи за постигане на по-ефективни резултати в борбата срещу митническите и акцизните нарушения.
По препоръка на Световната митническа организация и на ЕК се създава самостоятелна дирекция „Професионални стандарти и контрол”, която ще събира и анализира информация и ще осъществява пряк контрол върху дейността на митническата администрация. Целта е да се постигне по-добра координация на работата и превенция и противодействие на неправомерни деяния на митнически служители.
С постановлението за приемане на устройствения правилник се прецизират наименованията на длъжностите, като се отчита спецификата на дейността на Агенция „Митници”. Предвижда се и допълнение в Класификатора на длъжностите в администрацията, като се добавя длъжността „държавен експерт” в Агенцията.
Преструктурирана е администрацията в системата на МОСВ
Правителството одобри промени в три нормативни акта, с които се преструктурира и оптимизира администрацията в системата на Министерството на околната среда и водите.
С промените броят на служителите в МОСВ се намалява от 436 на 413. Функциите на дирекция „Европейски и международни проекти”, която се закрива, се поемат от дирекциите „Координация по въпросите на ЕС и международно сътрудничество” и „Управление на отпадъците и опазване на почвите”. Преструктурирането на административни звена и на щатни бройки е обусловено от намалелите ангажименти по Програма ИСПА и подобряването на организацията на работа на администрацията.
Функциите на дирекциите „Кохезионна политика за околна среда” и дирекция „Фондове на Европейския съюз за околна среда” се обединяват в новосъздадената Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда”. Главната дирекция е управляващ орган на ОПОС за настоящия и следващия програмен период.
В администрацията на Изпълнителната агенция по околна среда се осъществява преразпределение в щатната численост на персонала. Предвижда се изпълнителният директор да се подпомага от заместник изпълнителен директор. Урежда се възможност изпълнителният директор със заповед да създава дирекционен съвет и експертен екологичен съвет, които имат за цел да го подпомагат при изготвянето на проекти на нормативни актове и вземането на организационни решения. Измененията са свързани и с прецизиране на текстове и привеждането им в съответствие с действащата нормативна уредба по опазване на околната среда.
С цел предотвратяване на трудности и пречки пред бизнеса и гражданите във връзка с предоставяните административни услуги и за по-голяма ефективност на контролната дейност, числеността на РИОСВ-Монтана е увеличена с една щатна бройка за сметка на Регионалната лаборатория във Враца.
Междуведомствена работна група ще предложи мерки за по-ефикасен контрол на техническото състояние на язовири и хидротехнически съоръжения
Правителството одобри доклад на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев и на министъра на околната среда и водите Искра Михайлова за извършения през 2013 г. мониторинг за предотвратяване или ограничаване на последиците от вредното въздействие на водите.
В изпълнение на заповед на министър-председателя експерти от министерствата на икономиката и енергетиката, на земеделието и храните, на околната среда и водите, на вътрешните работи, от държавните дружества, стопанисващи язовири, и от областните администрации, са извършили през миналата година двукратен мониторинг на хидротехнически съоръжения – през пролетта е проверено техническото състояние и аварийното планиране на 2330 съоръжения, а през есента – на 2586. Съставени са общо 1621 констативни акта, в които са дадени предписания за подобряване на състоянието на водните обекти и на аварийното планиране.
Най-важните изводи от направения анализ сочат, че комплексните и значими язовири по смисъла на Закона за водите, с малки изключения, са в изправно състояние и могат да се експлоатират без ограничения. Броят на язовирите, стопанисвани и експлоатирани от „Напоителни системи” ЕАД към МЗХ, които са в изправно техническо състояние и могат да се експлоатират без ограничения, е намалял с 6% през 2013 г. в сравнение с 2012 г. – от 75% на 69%. Основна причина за това е ограниченият финансов ресурс.
Анализът показва също, че местните власти не успяват да поддържат язовирите – общинска собственост, в изправно техническо състояние поради недостиг на средства и липсата на специалисти с необходимата квалификация. Броят на язовирните стени в предаварийно състояние нараства до 68 през 2013 г. Това са основно малки язовири, предназначени за напояване. Юридическите лица и едноличните търговци, ползватели и собственици на язовири, хвостохранилища и шламохранилища, не са изградили или не поддържат локални системи за оповестяване на населението в застрашените населени места, каквото изискването на Закона за защита при бедствия. За много от водните обекти не са съставени технически паспорти. Установени са участъци от диги извън населените места в неизправно състояние. Повечето от предписанията, дадени от междуведомствените комисии по време на пролетния и есенния мониторинг, не се изпълняват от собственика/концесионера.
Направените в доклада препоръки са свързани с ускоряване процеса на паспортизация на водните обекти, включване в устройствените планове на дългосрочни мерки за намаляване на риска от наводнения, осигуряване на повече средства, допълнителен персонал и техника за целогодишно почистване на речните диги.
За предотвратяване или ограничаване на последиците от вредното въздействие на водите правителството реши да бъде създадена междуведомствена работна група. Задачите й са да извърши преглед на нормативната уредба и да предложи изменения в нея, включително създаването на единен национален контролен орган, за да се постигне по-ефикасен контрол на техническото състояние на водно-стопанските системи и хидротехническите съоръжения.