Сметната палата даде само 9 препоръки на Областната администрация Ловеч, всички вече изпълнени

Дата на публикуване: 14.07.2010 23:02
    За някои нарушения на бившето ръководство ще бъде сезирана прокуратурата

    Сметната палата даде 9 препоръки на Областна администрация Ловеч, които вече са изпълнени, заяви на пресконференция днес, 14 юли, областният управител Николай Нанков. Пред журналисти той изнесе резултатите от проверката, обхванала периода преди неговото встъпване в длъжност - от 1 януари 2008 г. до 30 юни 2009 г. В края на мандата на предишното управление на Областна администрация тук се е работило на принципа на неорганизирания хаос, обобщи резултатите от проверката Нанков.
    Той раздели доклада на части – управление на бюджета,  система за финансово управление и контрол, обществени поръчки, сделки с имоти частна държавна собственост и счетоводна система. Препоръките вече са изпълнени и до дни ще уведомим Сметна палата затова, като искам да подчертая, че част от тях бяха изпълнени веднага след встъпването ми в длъжност, защото самите ние ги констатирахме, други на по-късен етап, поясни Нанков. Той цитира някои от констатациите по отделните точки на одитния доклад на Сметна палата, като подчерта, че част от тях ще стигнат и до прокуратурата като освен административна, ще се търси и наказателна отговорност.
    По отношение на бюджета, губернаторът поясни, че не са били изготвяни анализи на очакваните приходи и разходи, не е осигурена достатъчно навременна и надеждна информация с оглед вземане на управленски решения, свързани с управлението на бюджета. През одитирания период областният управител в качеството му на разпоредител с бюджетни кредити – това е най-фрапиращата констатация в тази част на доклада, подчерта Нанков, не е осъществявал достатъчен контрол по изпълнение на бюджета. За разлика от други администрации при нас нещата са сравнително добре, вметна той и даде пример - през 2008 г. спрямо утвърдения от Закона за бюджета на страната 626 582 лв в края на годината изпълнението е било 736 383 лв, или 118 % над заложения. През 2009 г. за първото полугодие при утвърдени  712 607 лв, изпълнението към 30 юни 2009 г. е 471 000 лв. или над 66 %. Още по-страшно беше положението към август, когато поех поста, но това е извън проверката, отбеляза Николай  Нанков.
     Що се отнася до системата за финансово управление и контрол, изводът е, че прилаганата система не е достатъчно адекватна, ефективна и функционира частично през одитирания период. Според доклада „не е осигурено прилагането на принципите на законосъобразност при поемане на задължения и извършване на разходи”. При утвърден бюджет за 2008 г. и осигурено финансиране за изработване на кадастрални планове на новообразуваните имоти по параграф 4 от Закона за стопанисване и ползване на земеделски земи разходът от близо 87 000 лв не е изплатен през съответната бюджетна година и е останал за следващата бюджетна година, когато не е бил утвърден и в момента все още ни тежи, тоест той е от тези договори, които не са обезпечени с финансиране и няма как да платим на фирмата изпълнител, защото няма нови средства, даде пример Нанков.
     По отношение на обществените поръчки положението е сериозно. Една от основните констатации на Сметна палата е, че през 2008 г. в областната администрация не са съществували утвърдени правила и процедури по прилагане на обществените поръчки. През отидирания период не е извършено и планиране на обществените поръчки според доклада. Не е изпращано за обнародване в Държавен вестник и Агенцията за обществени поръчки предварителното обявление – сериозно закононарушение, бе друг пример, цитиран от губернатора. При най-елементарните обществени поръчки, когато се събират най-малко по три ценови оферти, са констатирани значителни пропуски, тоест без оферти директно са сключвани договори. Такива са случаите при наемането на охраната на администрацията, за ремонт на помещения и общи части от дом „Преслав” на стойност 27 000 лв, за закупуване на климатични инсталации за 17 000 лв, за доставка на горива и други, даде примери той.
    Най-сериозната констатация обаче, по която ще уведомим и Районна прокуратура, е за разделяне на обществени поръчки, поясни още Николай Нанков. Трите договора по параграф 4 за новообразуваните имоти са на обща стойност 130 457 лв, те са с един и същ предмет, който подлежи на възлагане по реда на Закона за обществените поръчки, налице е закононарушение като те са разделени и е приложен по-облекчен ред за възлагане. Това за мен е най-обезпокояващата констатация от одита на Сметна палата, подчерта областният управител. Не е изпращана и информация до Агенцията за обществени поръчки за проведените малки обществени поръчки, реализирани по чл. 2 от Наредбата.
    В Областна администрация Ловеч няма заменки, това сочи докладът на Сметна палата по отношение на управлението и разпореждането с частна държавна собственост. Обаче „в областната администрация няма утвърдени и определени приоритети в средносрочен или годишен план, не са разработени и преки вътрешноведомствени актове, които да регламентират управлението и разпореждането с имоти частна държавна собственост”. Разпоредителните сделки не са били планирани, което пречи на определянето на приходите при формирането на бюджета. Не са спазвани изисквания при продажба на някои имоти в двумесечен срок след продажбата им да бъдат отписани от актовите книги на главния регистър за имоти държавна собственост, което е пораждало сериозни затруднения дори в МРРБ. За 13 имота въобще не е било подадена такава информация. Други 18 имота не са били отписани навреме от счетоводните регистри на Областна администрация, цитира още Николай Нанков.

Потърсете в сайта