Механизъм за справедливо налагане на финансови корекции при нарушения по оперативните програми беше представен на работна среща в Министерския съвет

Дата на публикуване: 02.10.2014 10:21
Дискутирани бяха основни положения на проект на закон за управление на еврофондовете, както и мерки за намаляване на грешките при обществени поръчки

    Един месец след като вицепремиерът Илияна Цанова пое ангажимент да бъдат предложени мерки за по-добра координация в работата с еврофондовете и за намаляване на финансовите рискове при управление на средствата от ЕС, работните групи, създадени по нейна инициатива, отчетоха дейността си на среща със заинтересованите страни – управляващи и контролни органи, бенефициенти, представители на общините, работодателски и стопански организации. В срещата взеха участие и министърът на околната среда и водите Светлана Жекова, изпълнителният директор на НСОРБ Гинка Чавдарова, кметът на Габрово Таня Христова и заместник-кметът на София Дончо Барбалов.
    За първи път българско правителство отговори на очакванията на общините за създаване на конкретен механизъм за справедливо налагане на финансови корекции. В рамките на работната група, ръководена от Малина Крумова, съветник в политическия кабинет на вицепремиера, беше направен преглед на ефекта от прилагането на Методологията за определяне размера на финансови корекции, приета с ПМС №162, в сила от 24.06.2014 г. В доклада на групата са описани хипотезите в случаите, в които възложителят не е допуснал нарушение и въпреки това е наложена финансова корекция. Беше акцентирано върху необходимостта да се разработи ясен подход за определяне на случаите, в които финансовата корекция не следва да бъде за сметка на бенефициента и бяха предложени обективни критерии за покриването й. Изготвен е проект за изменение на Методологията за определяне на финансовите корекции в посока на определяне на основните принципи за установяване на случаите на налагане на финансови корекции, които не следва да бъдат за сметка на бенефициентите:
- бенефициентът е спазил изцяло разпоредбите на приложимото законодателството;
- за установеното от Управляващ орган или от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС” нарушение е постановено решение на КЗК или ВАС, с което бенефициентът се е съобразил;
- в обявлението или документацията са заложени незаконосъобразни изисквания или критерии за оценка, които са били предмет на контрол от страна на КЗК и ВАС.
    Подготвената промяна в постановлението на правителството, касаещо финансовите корекции, ще бъде публикувана утре за публично осъждане на сайта на структурните фондове http://www.eufunds.bg/.
„Намирането на обективен механизъм за справедливо налагане на финансовите корекции е задължително условие за цялата система на управление на еврофондовете. Въпросът е ключов за общините, както и за бюджета, с оглед на сериозното финансово изражение и изпълнение на проектите по оперативните програми. За първи път такъв механизъм се предлага и обсъжда със заинтересованите страни и това е важна стъпка за решаването на проблема“, коментира вицепремиерът Илияна Цанова.
    Министър Светлана Жекова се спря върху ситуацията с оперативна програма „Околна среда“ и приетата финансова корекция. Тя подчерта, че благодарение да действията на политическо ниво е възстановен диалогът с ЕК и бенефициентите, а процесът на верификация е максимално ускорен.
    Втората експертна група, ръководена от Иво Кацаров, главен секретар на АОП, се фокусира върху намаляване на грешките при обществени поръчки. Предлага се стандартизация на документите, свързани с обявяването на обществени поръчки; обмен и уеднаквяване на практики и документи на управляващите и контролните органи в системата, за да се избегнат противоречия и да се подобри ефективността. Като допълнение към осъществявания предварителен контрол, се предвижда въвеждането на предварителен контрол при обществените поръчки на ниска стойност на случаен принцип.
    Третата експертна група за изработването на проект на закон за управление на средствата от ЕС представи основни положения, които да залегнат в документа с оглед на засилване на координацията на ниво управление и контрол; предсказуемост на средата; унифициране и опростяване на процедурите; по-прозрачна система на публичните средства от ЕС и ефективна защита на правата на бенефициентите пред административен съд. Групата е ръководена Савина Големинова, съветник в политическия кабинет на вицепремиера Илияна Цанова.
    Проектът на закон запазва на политическо ниво съществуващата институционална рамка със заместник министър-председател/министър, който ще отговаря за цялостната координация на системата за управлението на средствата от Европейския съюз, подпомаган в работата си от Централното координационно звено като част от администрацията на Министерски съвет. Координацията на мерките за изпълнение на правителствената политика в областта на управление на средствата от ЕС се осъществява от Съвет за координация при управлението на средствата от Европейския съюз. Неговият състав обхваща ресорните министри, в чиито администрации са управляващите органи на програмите.
    Нов момент е предложението на експертно ниво да бъде създаден Съвет на управляващите и контролните органи, който обсъжда въпроси от хоризонтален характер; организира регулярни срещи за обмяна на опит и добри практики; разглежда и предлага решения на проблеми от системен характер.
    Важна част от проекта на закон е възможността за обжалване на актовете на ръководителите на управляващите органи, издавани по реда на закона пред административен съд по постоянния или настоящия адрес или седалището на жалбоподателя. Жалбата не спира изпълнението на акта.
    „Въвеждането на възможността актовете да се обжалват пред административен съд ефективно защитава интереса на бенефициентите. Удовлетворена съм, че само месец, след като поехме ангажимент за изготвянето на този документ, успяхме да подложим на дискусия основните положения”, коментира заместник министър-председателят по управление на средствата от ЕС Илияна Цанова.
    Изпълнителният директор на НСОРБ Гинка Чавдарова благодари на вицепремиера Цанова и на експертите, ангажирани в изготвянето на предложенията: „Искрено признание отправям към служебното правителство, защото най-после седнахме на едно място, за да решим общите проблеми. Видяхме, че може да има чуваемост и разбирателство между управляващи и контролни органи, и бенефициенти“. Според заместник-кмета на София Дончо Барбалов, проведеният диалог с местните власти от страна на служебното правителство и вицепремиера Цанова подпомага работата по усвояването на средствата от ЕС в дългосрочен план. Кметът на Габрово Таня Христова заяви, че са необходими спешни политически решения, за да може по-ефективно да се използва европейският финансов ресурс, и приветства факта, че е налице истинско партньорство между представителите на общините и на правителството.
    Всички участници в днешната среща се обединиха от мнението, че е необходимо работните групи да продължат своята дейност, с оглед осъществяването на приемственост при следващото правителство.

Допълнителна информация:
Анализът на работната група по финансовите корекции сочи, че за три месеца от прилагането й,, по новата Методология до момента са определени 181 корекции (по всички оперативни програми) в размер на над 63 млн. лв. (по договори на стойност 800 млн. лв.) Това е над 1/3 от всички корекции, наложени до края на 2013 г., като тежестта на корекциите спрямо стойността на договорите е 8%. Най-често срещаното нарушение е за залагане на дискриминационни критерии за подбор или показатели за оценка – открито е в почти половината от всички договори (85 бр.). С най-голяма тежест като размер на финансова корекция спрямо стойността на договорите е проявлението на нарушението неправомерно допускане на кандидати – 12%. При възприемането на тази Методология в националното законодателство през юни са отпаднали някои обстоятелства, при които органът, налагащ корекцията, може да прояви гъвкавост и да наложи по-ниска корекция. Това засяга близо 2/3 от договорите, по които са наложени финансови корекции.

Потърсете в сайта